Pre nego što uđemo u vrhunac pandemije na teritoriji našeg regiona, informišite se o tome kako da bezbedno trčite usred opšte zabrinutosti zbog COVID-19, iliti Korona virusa.

Mnoge trke u svetu, a sada i kod nas, se otkazuju do daljnjeg, ili za kasniji datum, iz tog razloga što je Svetska zdravstena organizacija, a zatim i državne institucije, izdala preporuku da se ne održavaju veliki skupovi.

Kod nas, mahom su otkazane trke koje su planirane za mart, april, maj, i to ne zato što je to zabranjeno (Planinski savez Srbije ne otkazuje svoje trke), već prateći savete epidemiologa, a u cilju prevencije, odnosno ne-izlaganja riziku od širenja zaraze. U Srbiji, za sada je uvedeno nekoliko mera, jedna od njih odnosi se na zabranu javnog okupljanja u zatvorenim prostorijama (više info ovde).

Odgovori na najčešće postavljana pitanja u vezi trčanja

Dok se virus i dalje širi, Runner’s World magazin je prikupio odgovore na važna pitanja, a upitani su stručnjaci iz oblasti zdravstvenih nauka.

Saznajte šta bi trebalo da učiniti za svoje lično zdravlje i kako to može uticati na vaš trening.

Da li je bezbedno trčanje napolju?

Da! Zapravo, bezbednije je boraviti napolju nego u zatvorenom prostoru, gde se zaraza lakše prenosi. Kada su ljudi u neposrednom kontaktu i neko kine i kašlje, kapljice padaju na predmete koje ljudi dodiruju, a onda svojim rukama diraju lice. Najbolji plan u ovom trenutku je izaći napolje i trčati sa zdravim prijateljima ili u maloj grupi i uživati u prirodi.

Osim toga, ljudi se možda boje da trče po hladnijem vremenu da se ne bi prehladili, ali istina je da nema podataka o tome da ćete se razboleti od bilo kojeg respiratornog patogena dok trčite po hladnom vremenu.

Treba li izbegavati trčanje u grupi?

Izlaganje bolesnim ljudima u ovoj situaciji trebalo bi da bude minimalno, jer neko ko ima temperaturu i kašlje neće imati volju za trčanjem. Kada se nalazite u grupi, možete se ipak zaštititi držanjem odstojanja između sebe i izbegavanjem rukovanja. I naravno, uvek operite ruke po završetku.

Da li mogu da trčim napolju ako sam pod karantinom?

Ako praktikujete 30 do 60 minuta umerene do jače aktivnosti, vaš imuni sistem može zadržati viruse od vas. Za vreme karantina bavite se fizičkom aktivnošću gde god da se nalazite, da biste ostali zdravi. Podizanje tegova ili trčanje na traci su dobra zamena za vežbanje napolju, ako budete primorani da se izolujete. Osim ako ste već bolesni.

Ljudi pogrešno misle da mogu da izbace virus iz sebe vežbanjem! Ako imate grip ili ste zaraženi koronom, ili imate temperaturu, izbacivanje znojem je čist mit! Istina je da je to kontraproduktivno.

Da li korona virus može da se raširi putem znoja?

Prema CDC, transmisija virusa dešava se između ljudi koji su u bliskom kontaktu (manje od dva metra) i preko respiratornih kapljica nastalih kijanjem ili kašljem, ne znojem!

Da li treba da izbegavam dodirivanje dugmića i slično u saobraćaju i na javnim mestima?

Najnoviji podaci vezani za aktuelni koronavirus pokazuju da se on ne zadržava veoma dugo na spoljnim površinama, zbog izloženosti suncu. Generalno, objekti napolju bi trebalo da imaju malu količinu virusa na sebi. Međutim, problem nastaje kada neko ko je zaražen kine ili se zakašlje u svoju ruku neposredno pre nego što se uhvati za držač ili pritisne dugme na semaforu, a neko drugi pritisne dugme nakon njega. Ako morate da pritiskate dugmad, ne dodirujte lice posle toga. Još bolje – koristite rukavice, rukav ili lakat.

Da li sam zarazan ako nemam simptome?

Ovo je jedna od stvari koja nije do kraja ispitana u vezi korone. Verovatno ste zarazni neposredno pre nego što se pojave simptomi, ali nije poznato u kom vremenskom periodu i ne zna se u kojoj meri ste zarazni. Ima smisla da ste opasniji po okolinu kada već kašljete, ali prenošenje virusa nije još potpuno poznato.

Distanca od ljudi je za sada najbolji odgovor. Stručnjaci još uvek pokušavaju da odgonetnu koliko dugo virus opstaje na predmetima, a problem je u tome što se ispostavlja da je ovaj virus veoma zarazan, lako se prenosi kašljem i kijanjem, i može biti raširen od strane ljudi koji ne misle da su bolesni. Zato pranje ruku i uzdržavanje od diranja lica jesu jako važni.

Da li je moj imuni sistem slabiji nakon maratona ili nakon jačeg treninga?

Kako trošite zalihe glikogena, vaš imuni sistem ne funkcioniše tako dobro kao uvek. To znači da će u satima nakon polumaratona ili maratona, ako ste bili izloženi nekome ko je bolestan od gripa ili koronavirusa, odbrana tela oslabiti. Pored toga, mentalni ili fizički stres – uzrokovan trčanjem maratona ili napornim vežbanjem – mogao bi malo povećati vaše šanse da se razbolite.

Preporuka za trkače je da izbegavaju duge i intenzivne treninge i trke za sada, dok ne prođemo kroz ovo i stvari ne budu pod kontrolom. Samo ne preterujte, to je sve. Lagani treninzi treba da zamene trke koje ste planirali ove sezone.

Svakako to ne znači da treba da prestanete da trčite ili vežbate! Postoji vrlo jaka veza između redovnog vežbanja i jakog imunološkog sistema, tako da dugoročne prednosti imunog sistema od trčanja daleko prevazilaze bilo kakve kratkoročne probleme.

Da li su teretane bezbedne za trening u zatvorenom?

Vaša teretana možda već dezinfikuje sprave i svlačionice i (nadamo se) ostali koji idu u teretanu čiste za sobom i peru ruke, a većini teretana kod nas ne bi škodilo dodatno čišćenje. Moguće je da osoba može dobiti COVID-19 dodirom na površinu na kojoj se nalazi virus, poput trake ili utega, a zatim dodirne svoja usta, nos ili eventualno oči, ali se ne smatra da je to glavni način na koji se virus širi.

Prebrišite sprave pre upotrebe da biste bili sigurni da ste uklonili bilo kakve viruse koje je neko mogao da ostavi pre vas. Koristite sanitetska sredstva, apeluje na vaš džim da obezbedi gel za ruke, antibakterijske maramice i druga sredstva za čišćenje. Pranje ruku posle vežbanja je obavezno.

Ako moja trka nije otkazana, da li da idem?

Možda se pitate šta da radite u vezi sa predstojećim trkama za koje ste trenirali. Verovatnoća da ćete biti izloženi nekome ko kija ili kašlje prilično je mala, i verovatnije je da ćete naići na to u zatvorenom prostoru nego na otvorenom. Pored toga, ako osoba ima grip ili koronavirus, osećaće se prilično bolesno i nedovoljno dobro da trči.

Problem nastaje kada stotine ili hiljade ljudi stoje zbijeni na startnoj liniji. Cilj je da se trenutno izbegnu gužve i okupljanja ljudi u zatvorenom i na otvorenom, dok ne znamo sve o tome kako se virus može širiti.

Ako je trka otkazana, ali okuplja se grupa ljudi da svejedno istrči, da li je bezbedno ići?

Možda ste već pozvani na grupno trčanje, a neformalne trke će se tek pojavljivati umesto planiranih zvaničnih trka. Ali svaki put kada se ljudi okupe, postoji makar i mala šansa da se bolest proširi.

Ako imate na umu svoju interakciju s drugima i preduzmete osnovne korake da se zaštitite, poput pranja ruku, ograničavanja direktnog kontakta sa drugima i nediranja lica, možete umanjiti rizik od mnogih različitih infekcija. Imajte na umu da, iako su svi fokusirani na koronavirus, grip i dalje uveliko cirkuliše.

Preuzeto sa runnersworld.com

Ako imate još neka pitanja, pišite nam na kontakt@trcanje.rs ili u komentaru ispod teksta, a mi ćemo pronaći odgovor!

Mi nastavljamo da trčimo, ali kao i uvek, sa predostrožnošću i odgovornošću i prema drugim ljudima! Brinite o sebi, trenirajte, i pratite uputstva zdravstvenih institucija, da ne bi dolazilo do nepotrebne panike. Lak korak!