Vlada Savić je nacionalni rekorder Srbije u ironman triatlon disciplini.  Sve nas je obradovao prilikom za intervjuu. Vladu smo pitali vaša pitanja, koja ste postavljali  putem FB i sajta, hvala vam na njima! Pitanja smo, radi preglednosti, podelili u više kategorija, te pogledajte šta  Vlada govori o treningu, trci, ishrani, motivaciji i nekim opštim preduslovima da se postane triatlonac. Uživajte!

IM CPH 2013 9

Ko je Vlada Savić i šta je za njega triatlon?

  • U Koni ću proslaviti 20 godina takmičenja u trialonu (1993-2013)
  • Radim kao trener od 1997.
  • Trenutno radim kao triatlon trener www.oobcoaching.dk
  • Učestvovao sam u osnivanju (1994.) i razvoju najstarijeg i najvećeg Triatlon kluba kod nas www.tktamis.rs
  • Član reprezentacije… team manager, selektor, savezni trener
  • Imao sam priliku da upoznam divne ljude i ostanem prijatelj sa njima.
  • Triatlon jeste dobar deo mog života. Isuviše da bi sve stalo u jednu reč.

 Kako izgleda život jednog triatlonca: 

1. Kako organizujes dan, kad ustaješ, treniras, ležeš? Da li imaš vremena za prijatelje i porodicu?

Ustajem 05:00 – 05:15, pokušavam da legnem oko 22:00-23:00 ali uglavnom sam u krevetu pre ponoći. Prvi trening radim cim ustanem, a drugi odmah nakon posla oko 17h, kako bi preostalo vreme proveo sa porodicom/prijateljima. Uz pripreme, takmičenja i sl. ne ostaje previđe vremena, tako da je dobra organizacija presudna.

2. Koliko odricanja,novca za mesečne troškove ishrane,vitamine,suplemente…? Koliko sati treninga dnevno ti je potrebno, a koliko sna?

U zavisnosti od perioda godine treniram 10 do 20 sati nedeljno, a trudim se da spavam bar 6-7 sati svake noći. Tokom godina shvatio sam da je to minimum koji mi je potreban kako bi se adekvatno oporavio. Nisam veliki pobornik suplemenata. Za osnovne dodatke nije potrebno odvojiti mnogo sredstava.

3. Koji je sledeći cilj u karijeri (rekordi, učešće na Olimpijskim igrama, titule na nekim određenim trkama…)?

Kona, Ironman World Championship :)

4. Šta je potrebno da bi se čovek spremio za Ironman full distancu? Koji su preduslovi za tako nešto, ako imaš porodicu, posao? Na koja pitanja treba da odgovorim da bih krenuo u taj proces?

Potrebna je pre svega dobra volja, zdravlje, osnovna oprema (za plivanje, voznju bajka i trcanje), i dobar plan. Dovoljno je 8-12h adekvatnog treninga nedeljno. Ukoliko postoje ovi uslovi verujem da, u zavisnosti od prethodnog sportskog staža, čovek može da se spremi za 8-12 meseci

5. Koliko je za tebe važna podrška ljudi koje imaš oko sebe? Šta misliš da li neko može sam do vrha ili je ipak to nemoguže bez podrške trenera, stručnjaka, nutricionista, psihologa i sl.?

Podrška porodice mi je od neprocenljive vrednosti, kao i podrška ljudi iz mog najbližeg okruženja. Mišljenja sam da je neophodna pomoć stručnog tima kako bi čovek ostvario svoj pun potencijal.

IM CPH 2013 5

Trening:

1. U kom periodu si najviše napredovao,tj. jesi li nešto bitno promenio u odredjenom trenutku i ostvario značajan napredak (npr. ishrana,način treninga…)

Najviše sam napredovao davne 1997. kroz kontakt i saradnju sa mađarskim sportskim stručnjacima. Tada se moja percepcija sporta, važnosti i načina ishrane, periodizacije treninga itd. značajno promenila. U tom periodu došao sam i do prve strane stručne literature iz ove oblasti, a ujedno sam bio na drugoj godini Fakulteta za sport i fizičko vaspitanje. Sve zajedno rezultiralo je velikim napretkom, kako u poimanju sporta tako i u sportskim rezultatima koje sam ostvarivao. Napomenuo bih da je u pitanju kontinuirani proces, koji traje do danas. Neophodno je konstantno usavršavanje i traganje za novim informacijama.

2. Koliko procentualno posvećujete pažnje na treninzima svakoj disciplini i kako dnevno (ili nedeljno) raspoređujete i kombinujete treninge plivanja, bicikla i trčanja?

Nedeljno: 2-3 treninga plivanja (2-3h), 3 vožnje (5-10h), 4-5 treninga trčanja (4-7h) Obzirom da trening moram da uklopim sa porodicom koja mi je na prvom mestu, i sa poslom koji je na drugom mestu moje liste prioriteta, tragao sam za najefikasnijim načinom treninga. Iste fiziolosše adaptacije u organizmu mogu da se indukuju različitim tipovima treninga. Preferiram trening visokog intenziteta, koji uz dodatak specifičnih sesija vikendom daje najbolje rezultate.

Primer jedne nedelje:
PON  UT  SRE  CET  PET  SUB  NED

pliv  bajk pliv bajk  pliv  off    bajk

off    trc  off    trc    trc  off      trc

3. Koliko vremena je potrebno da se spremi jedna takva trka? Mislim na rekreativnog trkača koji istrči 5-6 polumaratona i 1-2 maratona u toku godine. Hvala i veliki pozdrav!

6-12 meseci

4. Konkretno pitanje za gurua: Kad bi izvukao prosek, koliko si puta u poslednjih 5 godina morao da preskočiš trening zbog A) Bolesti B) Povrede ?

Bolest: 3 nedelje Povrede: 7 dana

5. Da li postoje neke vežbe koje mogu da doprinesu bajk delu u toku zime, a da nemam mogućnost da vozim?

Trenažer je savršen upravo za trening tokom zime. Izuzetno vremenski efikasan i odličan za doziranje opterećenja tokom treninga. Nije prevelika investicija i preporučio bih ga kao sredstvo br 1 za trening bajka tokom zime. Sve drugo je daleko iza po efektima (vežbe u teretani, stepenice, xc ski, itd…)

6. Pitanje Vladi kao treneru: Imao si sigurno na stotine ili hiljade klijenata različite dobi, ciljeva, spremnosti…. Šta je presudno za uspeh? Šta je to zajedničko kod ljudi koji su uspešniji od drugih? Kako to vidiš?

Shvatanje sporta. Bavljenje sportom je nešto sto treba da doprinese kvalitetu života. Ljudi koji su realni u pogledu definisanja svojih sportskih i drugih ciljeva, ljudi koji su jasno odredili priorite u svom životu generalno su i uspešni u ostvarenju tih ciljeva.

Ishrana

1. Kako izgleda svakodnevna, ishrana pred ovakve Ironman napore, recimo 10 dana pred trku, i koje vežbe snage dominiraju?

Raznovrsna ishrana, nešto bogatija namirnicama bogatim ugljenim hidratima. Ključno je da ono sto planirate da jedete nekoliko dana pre trke i na dan trke budu namirnice sa kojima ste dobro upoznati i čije dejstvo na vas organizam vam je poznato. Poslednja stvar koju želite da vam se desi jesu česti odlasci u toalet zbog neadekvatne ishrane koja je prethodila tci :)
2. Izdvoj nam 3,4 namirnice koje su najbolje za dugotrajne napore i koje ti koristiš pred triatlon?
Pirinač, pasta, beli hleb… 

Trka

1. Koliko dugo traje oporavak nakon ironman trke? Posle koliko dana krećete sa novim treninzima?

Rekli bi: “Kraj jedne trke je početak priprema za sledeću” :)
Prvi treninzi (uglavnom plivanje, lagana vožnja) prvog dana nakon trke. Trenizni tokom prvih 4-5 nedelja su usmereni pre svega na oporavak. Tek nakon tog perioda organizam je ponovo spreman za jake i duge treninge.

2. Kada sta završili prvi ironman, da li je bilo teže nego što ste očekivali ili ste baš bili spremni na sve? Da li vas je nešto u toj prvoj trci iznenadilo?

Bilo je teško, očekivano teško, bio sam spreman da dam 100%. Imao sam problema sa grčevima tokom većeg dela trčanja, ali ono što me je iznenadilo su bile emocije koje su me prepravile tokom poslednjih metara trke. Osećaj prilikom prolaska kroz cilj bio je neopisiv.

3. Šta si sve pojeo i popio u toku same trke?

Na posledenjoj IM trci sam pojeo i popio:

  • 28 HIGH5 gelova,
  • 2 HIGH5 energy bara,
  • 12 salt stickova
  • 5.25 l uglavnom vode…

(podatak za vodu +/- 0.5 l obzirom da je teško procentiti taćno koliko je u casi na okreponoj stanici na trčanju i koliko sam prosuo a koliko sam popio :)

4. Zašto mnogi ironmanovi povraćaju u toku trke?

Trka koja traje toliko dugo (8 i više sati) zahteva adekvatnu ishranu i hidrataciju tokom samog nadmetanja. Osim sto je nehodno pripremiti telo (u smislu misica, zglobova itd.) neophodno je spremiti um ali i digestivni trakt za takvu trku. Unos neophodnih materija se vezba na treningu. Velika je razlika izmedju onoga sto vas organizam moze da svari u fotelji ispred TV-a i onoga sto moze da svari tokom trke. I pored priprema desi se ponekad da stomak jednostavno ne prihavata ono sto mu dajete tokom trke i tu dolazi to problema.

IM CPH 2013 10

Oprema

1. Pitanje za šampiona, koje patike bi preporučio za rekreativce a koje za profesionalce ?

Izbor patika je individualna stvar, ali generalno bih rekrerativcima preporučio udobniju patiku koja će im omogućiti nešto manji stres za lokomotorni sistem pri svakom kontaku sa podlogom. Profesionalci znaju sta im treba i svakako će birati patiku koja je u skladu sa njhovim osebenostima i njihovom tehnikom trčanja.

Motivacija

1. Pitanje jednog rekreativca, ima dana kada trčim lako, dugo, uzivam u trčanju, ali ima dana kada ne mogu da se pokrenem, kada mi trčanje predstavlja teret, mučenje, moje pitanje je kako da na dan trke dovedem organizam u stanje iz prvog slučaja, dakle da trčim sa uživanjem, da na dan trke ostvarim najbolje vreme ?

Kako dovesti organizam u stanje optimalne (max spremnosti) baš u željenom trenutku?

Kombinacija nauke i umetnosti, sveti gral svih sportista. Rešenje je u dobroj periodizaciji i planiranju trenažnog procesa.

2. Da li ti se dešava da si baš dugo i mnogo umoran? Kako održiš motivaciju da treniraš u tim trenucima?

Osećaj umora koji je vezan sa lošim performansama na treningu je jasan indikator da stvari ne idu u željenom smeru. Sportisiti sa jakom radnom etikom često upadaju u ovu zamku i nastavlju sa treningom po planu bez obzira na osećaj umora. Ukoliko ne dobiju pravi savet na vreme ili ne shvate sami, ovo može da dovede do ozbiljne pretreniranosti. Ukoliko ovo stanje traje duže od dan/dva mislim da su neophodne promene u režimu treninga/oporavka/ishrane

Za kraj: šta je triatlon za tebe?

Bio je za mene tokom godina:
  • radost i razočaranja
  • zdravlje ali i najozbiljnije povrede
  • putokaz
  • motivacija
  • mir
  • akcija
Mozda dve reči:
Stil života :)