trčanje i imunitet

Na svu sreću, postoji odličan lek kako da zaštitite svoje telo od virusa i drugih uzročnika bolesti, a to je prevencija. Idealno je da se tokom cele godine bavite nekom fizičkom atkivnošću kako bi ojačali svoj imunosni sistem te tako sprečili da virusi uzrokuju neku bolest. Jedna od najboljih vrsta fizičke aktivnosti za to je trčanje, koje ima strašno puno blagodati za zdravlje, ne samo fizičkih nego i psihičkih. Možda niste ni slutili da je moguće odbraniti se od virusa dok trčite, no naučna istraživanja pokazuju da je to itekako dobro za vaše zdravlje.

Hoćemo li trčanjem konačno stati na kraj s prehladama? Imaju li trkači manju verovatnoću od obolevanja od drugih bolesti? Koliko trčanja je potrebno za to da njegov efekt bude najbolji? Verovatno ste ste zapitali neka od ovih pitanja, a u nastavku donosimo odgovore

Dvostruko manji rizik

Jedno istraživanje provedeno je na nekoliko stotina žena koje su 5 dana u nedelji, tokom 15 nedelja, brzo hodale ili trčale po 35 minuta. Rezultati su bili zapanjujući. Naime, ta studija pokazala je da su te žene za dvostruko smanjile svoj rizik od prehlade i drugih bolesti uzrokovanih oslabljenim imunološkim sistemom. Sledeće veliko istraživanje sprovedeno je na velikom broju rekreativnih trkača. Čak 61% rekreativaca izjasnilo se da ima mnogo manje problema s prehladama i sličnim bolestima nakon što su počeli trčati.

U Kriva trčanja

Važno je trčati srednjim intenzitetom, ali ne predugo. Iako je svaka osoba koja dovoljno trenira i dobro se hrani sposobna otrčati maraton, ipak valja ne preterivati s trčanjem, pogotovo ako niste u dobroj formi. Neke studije pokazuju da profesionalni trkači češće pate od bolesti imunološkog sistema od rekreativaca. Stoga, važno je da vam to uđe u rutinu, te da postupno povećavate pretrčanu dužinu. Nikako nije dobro forsirati se, jer većina ipak ne trči za maraton nego zbog poboljšavanja zdravlja i gubitka na težini.

Umereno trčanje prirodno podstiče nas imunološki sistem da bude snažniji. I to tako što se stvaraju zaštitne stanice koje mogu napasti i eliminisati bakterije, viruse i gljivice. Neke studije dokazuju da aktivni ljudi imaju niži rizik od oboljevanja od teških bolesti kao što su rak debelog creva i rak dojke. Isto tako, ljudi koji se bave sportom barem rekreativno su puno manje skloni gojaznosti i višku kilograma.

Treba biti oprezan s trčanjem u početku. Potrebno je postići pravu ravnotežu između napora i onoga što ono donosi. Stoga je dobro posavetovati se sa svojim doktorom ili trenerom.

Više od 600 naučnih radova dokazuju pozitivne efekte trčanja na ljudski organizam. Ako ste odlučili krenuti s trčanjem, dobro bi bilo iz svakodnevnog života izbaciti cigarete, alkohol i kafu, jer sve to može na neki način oslabiti imunološki sistem i opšte zdravlje celog tela.

Umerena aktivnost svakoga dana u trajanju od 30 minuta značajno će unaprediti zdravlje i dati najbolje rezultate. Primer, tokom jedne nedelje idealno je pretrčati 15 kilometara što većini ne bi trebao biti neki problem ako su imalo u kondiciji. Odlično je ako vam trčanje pređe u rutinu, tada se nećete svaki put morati terati da krenete trčati nego će vam to biti najnormalnija stvar kao i sadašnje dnevne rutine.

Američki naučnici ističu 3 stvari koje treba znati pre početka bavljenja trčanjem:

  1. Za početak, treba znati koliko trčanja je dovoljno da se postigne idealan efekt,
  2. Kakvo trčanje je najbolje
  3. Kakvo je trčanje prikladno za vašu zdravstvenu situaciju.

Ukoliko tek počinete s trčanjem dobro je pronaći neko društvo za trčanje koje će vam biti motivacija i pomoću kojeg ćete prebroditi početne probleme. Društvo je nekima izvrsna motivacija, stoga oni koji su izrazito društveni često posežu za trčanjem s drugim ljudima. Ako više volite sami trčati, možete staviti slušalice u uši sa svojom omiljenom motivacijskom muzikom kako bi dovršili trening bez problema. Trčati se može bilo gde, ali preporučuje se da se ne trči na tvrdim podlogama jer time pate zglobovi, odlično je trčati tamo gdje se okruženi zelenilom i svežim vazduhom.

Trčanje je odlično i za psihičko zdravlje jer oslobađa od stresa i negativnih misli te daje puno pozitivne energije. Ukoliko radite naporan i stresan posao treba vam ispušni ventil, a trčanje može biti odlična aktivnost nakon napornog radnog dana. Neki praktikuju trčanje rano ujutro kako bi imali puno energije za naporne aktivnosti tokom radnog dana. Primer, mnogi uspešni poslovni ljudi trče ujutro, pre radnog vremena te deo svojih poslovnih uspeha pripisuju upravo tome. Stres je tihi ubica današnjih poslovnih ljudi, stoga nije dobro samo raditi, nego treba pronaći i neku aktivnost koja će vas ispuniti i eliminisati negativne misli, brige i probleme iz vaše glave.

Takođe, vrlo je bitno i kvalitetno spavanje, a idealno je lagodno zaspati nakon fizičke aktivnosti. Poštujući načela zdrave i uravnotežene ishrane te bavljenjem sportom sigurno ćete sebi osigurati željeni nivo zdravlja. Najbolje je buditi se kad sunce izađe, jer je to najprirodnije.

Zanimljivi su podaci jedne studije koji otkrivaju da osobe koje počnu da se bave fizičkom aktivnošću tokom života imaju 25-50% manje bolovanja odnosno odsustvo s posla. Time ćete postići svoj maksimalni radni učinak i zadat ćete puno manje problema svom poslodavcu što je u današnjem svetu itekako bitno.

Prednosti trčanja ima nebrojeno mnogo. Ako često patite od prehlada i ako ste podložni tome da uveti oko vas utiču na vaše zdravlje, trčanje je izvrsna opcija.

Savet plus

  • Držite životne stresove na minimumu.
  • Pokušajte da unosite dovoljno vitamina i minerala.
  • Izbegavajte pretreniranost i umor.
  • Imajte adekvatan ciklus spavanja.
  • Izbegavajte brzo mršavljenje.
  • Izbegavajte stavljati ruke na oči i nos.
  • Izbegavajte bolesne ljude i velike gužve kada je to moguće.

Za kraj nas zanima, da li trčite? Koliko često, i kako jevama trčanje pomoglo da se odbranite od svakodnevnih bolesti?

Tekst je ustupljen, uz dozvolu autora sa sajta Živi Zdrav Život

No more articles