U toku priprema za maraton, desiće vam se morate raditi trening po kiši. Kako se osigurati da ne dođe do žuljeva i šta raditi kada se to desi?

Pored toga što je bitno da se treninzi ne preskaču zbog kontinuiteta napredovanja, važno je isprobati trčanje u lošim vremenskim prilikama, jer nikada ne znate kakvo će vreme biti tog dana na trci, te je potrebno da se naviknete da uslovi mogu biti veoma teški na dan takmičenja.

Ukoliko ste se spremali mesecima za određenu trku, nećete valjda odustati ukoliko taj dan bude pada jaka kiša?

Žuljevi su čest problem kod trkača, a posebno se javljaju kada trčite sa mokrim nogama. Poznati su slučajevi nastanka žuljeva:

  • posle dužih deonica (maraton) – noge se upare i oznoje više nego na treningu te nastaje žulj
  • trčanje po kiši – noge se pokvase vodom od spolja

Žuljevi ispod nokta

Žuljevi izazvani trčanjem, se često javljaju i kao posledica kupovine i trčanja u novim patikama. Mogu biti na pristima, petu ili stopalu. Pored žuljeva koji se vide spolja kao kesice, postoje i žuljevi koji se javljaju ispod noktiju. Nokat kasnije poplavi i otpadne. Ovo se dešava usled udaranja nokta u patiku. Rešenje za ovakav tip žuljeva jeste preventiva – pri kupovini uzmite pola broja veću patiku za trčanje.

Iskustva sa pamučnim čarapama

Evo i citat sa jednog domaćeg foruma devojke koja je imala problema sa žuljevima i stopalima, a veoma nalikuje na moje iskustvo sa žuljevima i trčanjem po kiši.

…Ma da, ja bila tvrdoglava i nisam se obazirala na to da ne treba da nosim pamučne, već poliesterske čarape ili one koje na sebi imaju oznaku CoolMax jer je u njima noga uvek suva, ali kad sam par puta izula krvave noge iz patika, prizvala sam se pameti. Pamučne čarape upijaju znoj, trčati u mokrim čarapama zimi i nije neka romantika, a leti, posledično, nastanu žuljevi. Često noga u mokroj patici ‘proklizava’ što dovede do udaranja prstiju u obod patike pa nastanu i modrice pod nokatnom pločom. Što će reći: pamučna čarapa zna da napravi (blago rečeno) mnogo neugodnih trenutaka… priznajem sve sam iskusila.

Moje iskustvo je slično. Nakon sat vremena jakog treninga po kiši nastao mi je identičan žulj poput ovoga.

Preventiva: Kako da ne dođe do žuljeva?

  1. Pre trčanja namažite stopala vazelinom ili koristite bebi puder
  2. Kupite čarape za trčanje. Sportske čarape u našim radnjama su najčešće tanke i od pamuka. Ako volite pamučne čarape – koristite deblje, a na dugačke treninge ponesite i čist par, da ih zamenite posle nekog vremena. Sintetičke čarape za trčanje su nekim trkačima bolje rešenje. Sve to zavisi od jedne do druge osobe, jer se nekim osobama noge znoje više a drugima manje. Osobe kojima se noge više znoje, za njih su kvalitetnije sportske čarape dobar izbor, na primer CoolMax. Obične poliesteske čarape su najgore rešenje.
  3. Noga u patikama ne sme da “radi”, da ima “lufta”. Pazite pri kupovini! Patika mora da bude za pola broja veća, ali vaš osećaj u njoj mora da bude osećaj punoće. Ona mora jako da vas obavije i da maltene bude sastavni deo vaše noge. Isprobajte različite modele i procenite koji je vam najviše odgovara.
  4. Patika se vremenom širi (takođe pri pranju), pa je u nekom trenutku morate zameniti. Ne obuvajte nove ili oprane patike na treninge duže od 7km.

Saveti: Šta ako se pojavi žulj?

  1. Žulj je jako teško lečiti. Ne postoji magija koja će ga otkloniti odmah. Morate biti strpljivi (što ni ja nisam). Pa ipak, a biste ubrzali proces možete…
  2. Operite predeo sa žuljem mlakom vodom i sapunom (ja koristim onaj za decu, Merima)
  3. Probušite žulj (sterilnom iglom – nemojte paliti iglu upaljačem, već je obrišite alkoholom). Mnogi će vam reći da žulj ostavite da se sam splasne. I to je ok, ako imate par dana na raspolaganju da leškarite. Ako hoćete sutradan da radite trening i slobodno da hodate, probušite žulj što pre.
  4. Dobro iscedite. Ja ne cedim rukama, već tuferima za šminkanje (može i maramica, toalet papir).
  5. Da ne bi došlo do mogućih komplikacija, infekcije, mažite: Enbecinom (mast za oči). To je antibakterijska mast i možete je kupiti u svakoj apoteci.
  6. Žulj ne lepite hanzaplastom, već pustite da diše, da bi se brže stvorila nova koža ispod. Ja čak idem do tih granica da mi ova noga sa žuljem viri kroz jorgan, kako bi svež vazduh sa više kiseonika dolazio u kontakt sa ranom.
  7. Postoje i hanzaplasti sa nekim melemom “Rekord”, ali je potrebno da ovaj hanzaplast nosite 4 dana?!? Moje iskustvo kaže da je ovo uzaludno.
  8. Sve ovo neće učiniti da vam se žulj opet ne vrati. Promenite ono što je izazvalo žulj. Moj žulj su izazvale neudobne patike. Kupio sam nove, a stare (koje su izazvale žulj) sam oprao i u njih sam stavio sportski uložak.

Mi smo već pisali o žuljevima. Verujem da ste se i vi susretali sa ovim problemom. Ukoliko imate savet i preporuku za druge trkače, slobodno ostavite komentar.

No more articles