Trčanje nije sport velikih rizika i mnogobrojnih povreda. Najčešći problem je uganuće skočnog zgloba, povreda kolena, povreda donjeg dela kičme i povreda Ahilove tetive. Prilikom povreda, važno je razumeti zašto i kako je do toga došlo, a potom primeniti efikasan tretman. Zato je neophodno poznavati telesnu biomehaniku i pravilno shvatiti povredu!

Izuzetno je važno uočiti temeljnu razliku izmedju akutnih povreda i hroničnih stanja (obavezno pročitati tekst Ivana Radenkovića “Da li ste povredjeni ili oštećeni“) i na taj način lečenju pristupiti na pravi način.

Akutne i hronične povrede (oštećenja)

Ahilova tetiva je jedna od najvećih i najsnažnijih tetiva u ljudskom telu (slika 1). Ona vezuje troglavi mišić lista i petnu kost. Ahilova tetiva je sačinjena od vlaknastog tkiva i ona prenosi snagu iz mišića u stopalo i omogućava pokret.

ahilova tetiva

Povrede Ahilove tetive mogu da budu akutne ili hronične. Najteža povreda je kidanje tetive koje dolazi usled jake kontrakcije mišića lista i prati je vrlo jak bol i zvuk pucanja koji može da se čuje na dva metra udaljenosti. Kidanje Ahilove zahteva hiruršku intrvenciju i višemesečnu rehabilitaciju.

Mnogo češća povreda je tendinitis, upala tetive, koji nastaje usled trenažne opterećnosti i naglog podizanja intenziteta treninga, a može da je pogorša dugotrajno udaranje po tvrdoj podlozi, loše hidriranje, neprilagodjena obuća…

Povreda je propraćena otokom, bolom i osetljivosću u predelu tetive i na mestima prijanjanja za petnu kost. Takodje, javlja se i jutarnja ukočenost u predelu tetive. Stepen povredjenosti Ahilove tetive utvrdjuje se lekarskim pregledom koji, ponekad, može da bude ultrazvuk ili magnetna rezonanca.

Odmor i masaža

Uobičajeni tretman za akutnu upalu Ahilove tetive jeste odmor. Za početak neophodno je mirovanje od 48 časova bez uzimanja ikakvih anti-inflamatornih lekova i bez ledenih obloga, da bi organizam započeo rekonstrukciju tkiva.

Taj period, iako je bolan, vrlo je koristan. Potom, ako nije došlo do smanjenja bola, mogu se upotrebiti nesteroidni anti-inflamatorni lekovi i kreme. U slučaju da bol ne prolazi, neophodno je konsultovati lekara. Zapostavljanje povrede Ahilove tetive i neprimerena nega mogu da dovedu do hroničnog tendinitisa, što dovodi do smanjivanja elastičnosti i snage tetive.

Inače, po zarastanju, na tetivi ostaje manji ili veći ožiljak. Taj ožiljak, ako je zarastanje bilo loše, može da dovede do tendinopatije, patologije tetive, koja može da se manifestuje i bez upale. Naime, tetiva nije upaljena, ali se bol javlja zbog loše mehanike. Anti-inflamatorni lekovi nemaju nikakav uticaj, osim krema koje deluju lokalno.

Vežbama, ožiljci mogu da dobiju veću elastičnost, a različitim terapijama (fizio, ultrazvuk, masaža…) može i da se dovede do boljeg formiranja ožiljaka i povraćaja bio-mehaničkih svojstava tetive.

Vežbe, orteze, kinezio trake, homeopatija

Pored masaže uljem sa arnikom (slika 4), mogu da se nose korektivne potpetice od silikona koje će uzdizati petu i smanjivati pritisak na tetivama. Takodje, ako postoji još neki biomehanički problem prilikom gaženja, mogu da se nose korektivni ortopedski ulošci. Da bi se umanjila jutarnja ukočenost, dobro je noću nositi udlage ili orteze (slika 6).

Ahil foto 2

Dobro sredstvo za saniranje tendinopatije jesu i odredjene vežbe istezanja tetiva i listova koje pomažu da se umanji rizik od povrede ili da se hronični tendinitis drži na prihvatljivom nivou (slika 7). Takodje, “kinezio tape” (slike 2 i 3), elastične trake koje se lepe preko mišića i tetiva, mogu da pomognu u korekciji pokreta i dinamičkom prenošenju opterećenja sa tetive na mišić lista.

Ne treba zaboraviti ni upotrebu homeopatskih lekova (slika 5). Ovi lekovi, za razliku od alopatskih, bez ikakvih su sekundarnih efekata. Svojim dejstvom, oni organizmu naglašavaju gde se nalazi problem i tako mu omogućavaju da prirodnim putem sanira probleme. Prilikom povrede Ahilove tetive, dobro je uzimati sledeće homeopatske lekove: Arnica 7 CH, Rhus Toxicodendron 5 CH, Ruta 5 CH i Silicea 7 CH.

vežbe za ahilovu tetivu

Kad može Gebreselasije…

Rehabilitacija ide obavezno kroz sportske treninge, prilagodjenih intenziteta i volumena, jer pomaže mehanizaciju ožiljaka i pomaže tetivi da ponovo zadobije svoju biomehaničku ulogu. Bol može da se pojavi posle napora, ali ako se javlja tokom napora, onda su aktivnost ili oprema neprilagodjeni oporavku. Nezavisno od tretmana, hidriranje je jedan od važnijih elemenata u borbi za zdrave tetive, jer doprinosi stvaranju elestičnosti.

Povremeno, bol u Ahilovoj tetivi može da se pojavi zbog plantarnog fascitisa, odnosno, upale strukture koja pokriva uzdužni unutrašnji luk tabana od petne kosti do nožnih prstiju. Plantarni fascitis može da se spreči nošenjem odgovarajućih ortopedskih uložaka koji koriguju biomehaničke poremećaje.

Ukoliko ništa od svega ovoga ne pomogne, neophodno je otići kod lekara i nastaviti lečenje drugim tretmanima, prilagodjenijim tipu povrede. Naravno, tendinitis i tendinopatija, ako su pravilno shvaćeni, neće sprečiti trkača da nastavi sa treninzima i takmičenjima. O tome nam svedoči Hajle Gebreselasije, koji je, zbog problema sa Ahilovim tetivama, svakodnevno radio vežbe koje su mu omogućile normalno bavljenje sportom i osvajanje medalja u raznim trkačkim disciplinama.

Ahilova tetiva – dodatak

Ne ignorišite bol, potražite pomoć!

Ahilova tetiva je tetiva koja se nalazi na zadnjoj strani potkolenice. Ona je najsnažnija tetiva u telu čoveka i dugačka je oko 15 cm. Vezuje mišiće listova (Gastrocnemius i Soleus) za petnu kost i ima veliku ulogu u procesu trčanja.

Pojednostavljeno rečeno, mišići listova preko ahilove tetive rotiraju stopalo oko skočnog zgloba omogućavajući razne položaje poput stajanja na prstima ili pokrete poput odraza pri trčanju.

Ahilova tetiva se kod trkača kao problem pominje kada se usled treniranja pod manje idealnim uslovima pretera sa trenizima, usled čega se javlja bol.

Postoje dva najčešća oblika povreda ahilove tetive:

  1. Upala ahilove tetive ili mesta gde se ona vezuje za petnu kost. Preterano naprezanje ima za cilj da se mikronaprsline u tkivu tetive sabiraju do momenta dok ne počne sam upalni proces.
  2. Pucanje ahilove tetive (delimično ili u potpunosti) ili njenog pripoja uz mišić. Ovaj slučaj se obično javlja posle manje povrede, ali dešava se iznenada kod veoma velikih naprezanja koja opterećuju ahilovu tetivu.

Faktori koji utiču na nastanak povrede

  • Intezivna fizička aktivnost, posebno kod profi trkača ali i rekreativaca koji naglo počinju da treniraju,
  • Upalu tetive češće imaju pronatori, to jest osobe sa ravnim tabanima kod kojih je svod stopala spušten,
  • Slabije razvijeni mišići nogu, od butnih mišića do listova,
  • Zgrčeni, nedovoljno istegnuti mišići zbog nedovoljnog zagrevanja, a potom i trčanja i istezanja
  • Loš izbor patika i terena za trčanje

Upala ahilove tetive

Upala ahilove tetive se može desiti na dva mesta: na sredini tetive i na njenom messtu vezivanja za kost pete. Bol se u oba slučaja postepeno pojačava i to u toku trčanja ili neposredno posle treninga. Kako vreme prolazi bol se intenzivira, ahilova tetiva boli i na početku treninga i ne prolazi ni posle odmaranja. Često tetiva boli ujutru posle buđenja, a bol se obično smanjuje posle nekoliko koraka. Na bolnoj tetivi se javlja zadebljanje koje se može i opipati.

Početak terapije kod upale tetive obuhvata ledenu terapiju uz prestanak trčanja i pokreta u kojima učestvuje ahilova tetiva. Nije neophodno apsolutno mirovanje. Potom se vrši fizioterapija – elekričnom strujom, ultrazvukom, laserom itd, kako bi se pojačala prokrvljanost tkiva tetive. Problem je što ahilova tetiva ima jako malo krvnih sudova, pa je oporavak spor. Tetiva se posredno snadbeva nutrijentima iz samog mišića, pa se odatle i ćelije pokreću i uspostavljaju i kapilarne krvne sudove da obolelog mesta da omoguće brži oporavak. Terapija može trajati nekoliko nedelja do nekoliko meseci, zavisnosti od tipa upale i njenog trajanja. Budite oprezni kada ponovo započinjete fizičku aktivnost, krenite polako i bez velikog naprezanja na tetivu. Postepeno pojačavajte intezitet trčanja.

Ortopedski petni umetci za ahilovu tetivu

Hronične upale ahilove tetive su veoma teške za lečenje, ovde fizioterapija nije dovoljna. U praksi se uz nju koristi i terapija udarnim talasima, masaža, upotreba posebnih ortopedskih pomagala – uložaka od silikona i naravno, bandažiranje. Teža stanja zahtevaju i operaciju koja se radi tek kada su iscrpljena sva druga sredstva, jer ona ne garantuje željene rezultate. Inekcije kortizola i analgetika se izbegavaju zbog toga što oni deluju samo na bol ali ne i na uzrok bola.

Kada oporavite vašu ahilovu tetivu, potrudite se da ojačate mišiće nogu i eliminišete ostale faktore zbog kojih je povreda uopšte i nastala.

Pucanje ahilove tetive

Iako spada u najjače tetive u telu, to ne znači da ahilova tetiva ne može da pukne. Obično tetiva puca iznenada, bez nekog razloga ili pređašnjeg bola. Čim se to desi, lekarska pomoć vam je neophodna i to što pre. Bol pri pucanju je veoma oštra. Mesto povrede tada otekne, a hodanje na toj nozi zbog bolova postaje nemoguće. Ne postoji način da vam tetiva sama od sebe “prođe” ako je u potpunosti pukla.  Što se više odugovlači poseta lekaru šanse za poboljšanje se smanjuju jer se mišići skraćuju, pa je teže spojiti dva pukla kraja. I proces oporavka će sporije teći. Posle operacije, skočni zglob se imobiliše u longete ili druge ortoze. Nakon toga sledi rehabilitacija – fizioterapija, a oporavak obično traje 3 meseca. Na mestu pucanja tetive ostaje zadebljanje ali funkcija tetive i cele noge se može u potpunosti povratiti.

Prevencija i istezanje

Uvek je bolje sprečiti nego lečiti, pa i u ovom slučaju. Prevencija se sastoji u redovnom trenažnom procesu uz dobro zagrevanje i istezanje, bez preterivanja u brzini i dužini, visini koraka, ali i u upotrebi adekvatnih patika. Treninge i metode vežbanja može da vam predloži trener ili stručna osoba- fizioterapeut.

U uobičajene vežbe istezanja ubacite i sledeću vežbu koju možete da radite na stepenicama ili na par knjiga na podu. Propnite se na prste a potom veoma polako spuštajte petu do nivoa ispod prstiju. Posle se izdignite i ponovite proces. Isto radite i sa drugom nogom.

No more articles