Najveći broj trkača jedva čeka proleće i leto. Temperature se podižu i sunce je sve sjajnije; prava trkačka idila reklo bi se. Ipak, onaj deo trkača koji pate od alergije strepi svaki put kada treba da krene na trčanje u proleće ili leto. Toj grupi pripadam i ja pa sam pokušao da se malo bolje upoznam sa alergijama i izbegnem dosadno kijanje tokom trčanja i na taj način pomognem sebi da proleće provedem onako kako želim, u trku.

Identifikacija

Kako nastaje alergija? Po onome što sam pročitao na internetu, alergija nastaje kao reakcija organizma na strane supstance, poput polena, otrova pčele ili dlake kućnih ljubimaca. Organizam alergične osobe veruje da su ove supstance štetne po njega, pa imuni sistem reaguje kada se ove supstance nađu u našem organizmu.

Simptomi alergije su:

  • Zapušen nos
  • Kijanje
  • Vlažan nos
  • Šištanje (pri disanju)
  • Kašalj
  • Svrab i suzne oči
  • Svrab na koži

Da li je trčanje uzrok alergije?

Iako trčanje nije direktan uzrok alergije, aktivnost ovog tipa može da pospeši njen razvoj. Kada trčimo napolju, naše telo je suočeno sa mnogim izazivačima alergije kao što su polen, ambrozija ili trava. Kako ovi alergeni putuju kroz vazduh, a naše disanje je ubrzano tokom trčanja, tako je i količina i brzina kojom udišemo alergene tokom trčanja veća. Ova pojava nije samo smetnja pri trčanju, ona može i da ugrozi bezbednost trkača.

Efekti alergije

Ukoliko se alergijske reakcije ne tretiraju, iz njih može da se razvije i alergijska astma. U svetu se poslednjih godina beleži rast ove bolesti. Kada je alergična osoba izložena alergenima, telo oslobađa Histamin kak bi se izborilo sa okupatorima. Kada se dogodi da Histamin dođe do pluća i disajnih puteva, doalzi do inflamacije i iritacije, to je stanje alrgijske astme. Ukoliko se inflamacija razvije disanje postaje neverovatnno otežano.

Prevencija alergije. Ključ dobrog trčanja u proleće.

Ono što možete da uradite kako biste sprečili alergijske reakcije u ovom periodu godine je da pratite izveštaje na medijima o količini ambrozije i polena. Birajući periode dana kada je polena najmanje, smanjićete opasnost od alergijske reakcije. Takođe, naočare za sunce će u dobroj meri zaštititi vaše oči od alergije. Izbegavajte, parkove i trčanje u prirodi kada je nivo alergenata visok. Posle trčanja se odmah istuširajte i sperite alergene sa sebe.

Ono što je ipak sigurno jeste da odete do apoteke ili još bolje lekara alergologa ili pulmologa koji vam može pripisati medikament, najčešešće kapi za nos. Postoje različite vrste ovih sredstava, a po pravilu gotovo su sva neinvazivna tako da ih i bebe mogu koristiti. Rade na različitim principima, ali sve sa namerom da smanje dejstvo alergena u nosu, gde i nastaje alergijska reakcija i proces zapaljenja. Na taj način se sprečava nastanak alergijskog procesa (koji možete zamisliti kao požar) ili se on drži pod kontrolom (drugo najbolje rešenje). Postoje lekovi koji imaju ulogu i gašenja požara, ali za njihovu upotrebu ipak razgovarajte sa lekarem.

Astma izazvana vežbanjem

Koliko god meni zvučalo neverovatno, istražujući ovu temu naišao sam i na ovaj pojam. Ovo je u suštini alergijska reakcija koja je usko povezana sa trčanjem. Od ove alergijske reakcije pati zaista mali broj ljudi, njima se posle par minuta trčanja pojavljuju simptomi slični ili identični kao kod alergijske astme. Ponekad se dešava da ovo stanje izazove i nesvesticu, povraćanje i otežano disanje.

Kako se vi nosite sa alergijama? Jel vam smetaju kad trčite?