Ako verujemo makar u jednu podelu, onda to mora biti ona da se ljudi dele na sove i ševe. Svako za sebe, bez trunke dvojbe ume da kaže kada je u svom elementu, tako i većina trkača zna koji trening im više prija.

Međutim, nezavisno od naših privatnih preferencija. Životni ritam, sa svoje strene i cirkadijalni ritam, kao prirodni časovnik su neumoljivi. Tako jutarnje trčanje postaje noćna mora za sve koji rade od 8 ili 9, jer zahteva obzbiljnu logistiku, dok noćno takođe nosi sa sobom svoje rizike.

Šta kaže nauka, a praksa donekle prati?

Ako ukucate ovaj upit na google dobićete milion rezultata. Muke inernetske. Istina je, da definitivnog odgovora na ovo pitanje nema.

Ako pogledate cirkadijalni ritam prosečnog čoveka, videćete da zavisno od tipa aktivnosti, neka vremena imaju prednost.

Za vežbe snage, tako je 5 popodne idealno vreme, za učenje pola tri, a za eksplozivnost pola četiri.

Činjenica je da se od 21h luči melatonin i posle tog vremena fizička akivnost loše utiče na san.

cirkadijalni ritam

Stručnjaci se uglavnom slažu oko dve stvari:

  • ne vežbajte posle devet uveče
  • izaberite konstantnost (uvek isto vreme)  pre nego konkretno jutro ili veče

Prednosti trčanja ujutro

Buđenje sa suncem u vaš život će uneti ritam i poboljšati kvalitet sna

Posle 7 ujutro dovoljno smo razbuđeni (sa aspekta cirkadijalnog ritma) da možemo da počnemo dan sa trčanjem.

Ukoliko nam je trening kraći od 60 minuta, u principu nam nije potreban ni obilan doručak, ukoliko ćemo odmah nakon treninga, nadoknaditi ugljene hidrate, vodu i oporaviti mišiće proteinima.

Sa aspekta konstantnosti, psiholozi se slažu da ljudi koji treniraju ujutro napreduju bolje. Ovo je vreme, koje, kada ga odaberete  – lakše doprinosi motivaciji i istrajnosti. Retko koja obaveze može da vam se nametne u 7 ili 8 ujutro i odvuče vas od trčanja.

Jutarnje trčanje će dodatno zašrafiti vaš cirkadijalni časovnik, legaćete ranije i ustajati lakše.

Svako ko trči jutrom, reći će vam istu stvar: dan koji počinje u prirodi daje vam više snage i elana za sve obaveze koje vas čekaju kasnije.

Leti je jutro praktično jedino doba dana kada možemo da trčimo po svetlu a ne izgorimo. Ko čeka noć da temepratura padne, obično mora da zagazi dobrano u vreme posle 21h koje ne preporučujemo.

Mane jutarnjeg trčanja:

Primetićete da ste sporiji. Jer mišići nisu imali ceo dan da se zagreju i prokrve i ma koliko se dobro zagrejali naprosto nećete izvući svoj maksimum.

Rano ustajanje može da vam poremeti san, ukoliko niste spremni da u krevetu budete u 11 uveče, nije efikasno da kradete od vremena spavanja radi treniranja.

Obrati pažnju na:

  • Dan počneš sa tečnošću. Čaša kombuhe ili mlake vode čini čuda za brže buđenje.
  • Lepo se istegni već u krevetu, kako bi odmotao sva ona vlakna koja je san možda upetljao i temeljno zagrej.
  • Ne forsiraj tempo u prvoj polovini treninga.
  • Ukoliko trening traje duže od 60 minuta, važno je da doručkuješ pre treninga, što vreme buđenja mora da pomeri za najmanje sat vremena.

Prednosti trčanja uveče

Zbog poslovnog ritma 9-5 mnogi kao idealno vreme za trening biraju period 6-8 popodne.

Garantovano je da ste budni, telo vam je zagrejano dovoljno, mišići su prokrvljeni, ručali ste na vreme i taj obrok taman svarili pre treninga.

Trčanje popodne je lako uklopivo ukoliko dva ili tri dana nedeljno bukvalno rezervišete samo za ovu aktivnost.

Mane trčanja noću

Predveče je termin koji mnogi ne mogu da ispoštuju do kraja. Ukoliko imate jasan cilj isped vas (prvi (polu)maraton je dobar primer) to će biti laše, ali kada trčanje postane cilj sam po sebi – društvene obaveze će ući u ozbiljno takmičenje za ovaj termin. Ovo je zaključak koji smo osetili u praksi. 

Lokacija. Ukoliko trčite sami noćno trčanje po delovima grada koji nisu dobro osvetljeni postaje ozbiljan problem. Obala reke ili šuma su noću neprepoznatljive mutne slike.

Ukoliko ste na sve to i žena, ozbiljno ćete razmisliti da se same uputite na lokacije koje preko dana deluju sasvim drugačije.

Obrati pažnju na:

  • Opremu. Noćno trčanje podrazumeva da na sebi imate makar jedan reflektujući odevni predmet.

    Dobar šuškavac je drečave boje i sa mačijim okicama spreda i pozadi! Klikni da kupiš odmah

  • Lokaciju treninga – biraj osvetljena mesta sa dosta rekreativaca ili trči ulicama grada koje su manje prometne i nemaju semafore. (u većim gradovima semafori mogu potpuno da ugroze ritam treninga)
  • Termine doživi kao poslovni sastanak. Ubeleži ih u kalendar i poštuj kao dogovor sa sobom, ako nemaš klub, nađi makar jednog trkačkog drugara
  • Istezanje – noćni treninzi koje realizujemo sami po pravilu skrate upravo ovaj deo, jer žurimo da se vratimo u kola ili stan. Ukoliko ne možete da se istegnete kvalitetno na ulici, odradite dodatno istezanje u stanu.
  • Završi trening do 21h tada počinje da se luči melatonin i telo se opušta i priprema za san.

Za kraj nam reci koji si tip trkača?

Da li radije trčiš ujutro ili uveče?

Pogledaj rezultate

Loading ... Loading ...

 

No more articles