Bilo da ste rešili da napravite promenu u životu i potrčite prvi put, cilj vam je 5, 10 ili 21km, ili se pak vraćate na stazu posle povrede, ono šta je važno jeste da trčite u adekvatnoj opremi.

Šta to znači?

Za početak zaboravite na trčanje u pamuku i starkama.

Viđala sam na trkama trkače koji su polumaraton trčali bosi (odeveni kao čuveni Cezar), a redovno srećem devojku na Savskom keju kako leti trči u japankama (?!), a ima i onih koji treniraju u suviše ravnim patikama i prvo pomislim na – tetive! Kako li je njihovim tetivama duž stopala, petama, i šta na sve to kaže Ahilova tetiva???

Evoluiranje

Tačno je da se nekada davno u prošlosti trčalo i bez obuće, ali, hajde da potpuno realno sagledamo situaciju i kažemo da se tada trčalo po zemlji koja je daleko lakši i mekši teren od betona i asfalta na kojima trči 90% trkača i na kojima su sve trke (izuzimimo trail).

asics istorija

Kako je dugoprugaško trčanje iz godine u godinu postajalo sve popularnije tako su i napredovale patike u tehnološkom smislu kako bi se poboljšale performanse trkača. Došli su i novi rekordi, ali ono šta je nama važno – patike prilagođene pronaciji. Više o samoj pronaciji i stilu gaženja, kako se određuje možete pročitati ovde.

Zašto je to važno znati? Noseći patiku koja odgovara vašem stilu gaženja ne samo što štitite određene delove stopala od povreda, već i svoju kičmu.

Tako danas imamo patike za neutralce, supinatore, izrazite pronatore, za one koji trče sprint ili duge treninge, distancu do 5, 10km, polumaraton, maraton…

Omiljene patike trkača

Možete da probate i istrčite polumaraton i u patikama koje nisu trkačke, ali rizik je velik: možete dobiti žuljeve, otpašće vam nokti, boleće vas pete, listovi…a to znači da će i oporavak biti duži, pa zašto rizikovati?

Jedne od omiljenih patika među polumaratoncima i maratoncima su ASICS patike. Iskustva trkača govore da su to patike koje garantuju izdržljivost, stabilnost, pouzdanost, kvalitet, i ono veoma važno: komoditet, izostanak žuljeva i mogućnost trčanja velike kilometraže u njima. U shopu možete videti koje od Asics patika su u ponudi na sniženju.

Nimbus važe za jedne od najpopularnijih među trkačima koji su neutralci i blagi supinatori, kojima je važna stabilnost, dobro držanje pete ili koji se vraćaju treninzima posle povrede. O iskustvu trčanja u njima možete pročitati ovde. Opet, mnogi trkači izuzetno cene i model Kayano, dok ima i onih koji bez problema trče (polu)maratone i u Gel Noosa Tri – modelu namenjenom triatloncima.

 Ascis Nimbus

Ne kupujte patike za 5 minuta!

Kada uđete u sportsku radnju planirajte da potrošite bar 30-45min na odabir patika. Dok gledate izložene modele, zamolite prodavca da vam pomogne.

Recite kakva vam patika treba, za koju kilometražu, imate li trkački staž itd. Danas su prodavci edukovani o svakom modelu patika koje prodaju, a često su i sami trkači, tako da vam mogu dati dobar savet oko odabira odgovarajuće patike. Sreća je kada u radnjama postoji i mogućnost provere stila gaženja.

Važno je i da u kupovinu krenete sa čarapama za trčanje jer pretanke ili predebele čarape vam mogu dati pogrešan utisak o patikama. Ako nemate čarape za trčanje, prvo njih kupite, a onda probajte patike.

Ukoliko nosite ortopedske (anatomske) uloške, obavezno i njih ponestite.

Odabir patika

Sledeći postupak – probajte obe patike i protrčite malo po radnji da vidite da li su komotne, uske ili široke, treba li broj veći itd. Nemojte da vas bude blam jer prosto morate da osetite da li vam je patika “legla” ili ne.

Ako tek počinjete sa trčanjem, neka vam izbor ne budu najjeftinije patike. Takođe ni najskuplje patike ne moraju da budu rešenje, ali neka vam na umu bude da u tim patikama treba da istrčite 700-800km (to je neki godišnji minimum za rekreativce) i izaberite patike koje odgovaraju vašim potrebama i ciljevima.

Asics patike

Oprez!

Važno je da patike budu komforne, tj. da ne budu knap, uvek neka bude jedan centimetar prostora između najdužeg prsta i vrha patika. Peta ne treba da ima previše prostora da kliza po unutrašnjosti patike, a prsti nikako da budu stišnjeni. To su predispozicije za stvaranje žuljeva, a to svaki trkač želi da izbegne.

Garderoba

Da podsetimo da pamuk ne dolazi u obzir! Prvo, kada se oznojite odeća koja je od pamuka postaje teška, zalepi se za telo i hladi, i tako se javlja rizik da se upale nervi (najčešće oni na leđima i vratu) i da nastane ukočenost i bol. Dakle, sintetička, dry fit majica je obavezna. Tokom ovih hladnih i vetrovitih dana tu je šuškavac koji će vas zaštititi da vas ne produva vetar pa da se još i prehladite. Kapa i buffer će vas dodatno zaštititi od udara vetra. Kako da komforno trčite tokom hladnih dana pisali smo ovde.

 

No more articles