U svetu postoji mnogo testova kojima se proverava snaga nogu. Problem sa većinom je to što snaga nogu obično nije jedina stvar kojom je test uslovljen. Test na pokretnoj traci kojom se meri snaga nožnih mišića, recimo, takođe zavisi i od kondicije.

Osoba koja trči ili hoda određeno vreme ili pod nekim nagibom može prekinuti test i sići sa trake onda kada nema više snage ili onda kada ostane bez daha, a to su dve potpuno različite stvari.

Zašto je snaga nogu toliko bitna da bi se pronašao test koji bi samo nju merio?

Znamo očigledne razloge, ali ima li tu još nečega? Da, ako je verovati stručnjacima. Smanjena snaga mišića donjih ekstremiteta direktno je povezana sa nekim hroničnim bolestima, dok je dobra funkcija ovih mišića direktno povezana sa normalnim funkcionisanjem u toku dana i povećanim kvalitetom života, pogotovo kod starijih osoba.

Zbog toga su naučnici napravili jednostavan test koji bi merio snagu mišića nogu, a sastoji se od podizanja na platformu služeći se samo jednom nogom, bez odgurivanja pomoću one na zemlji. 178 žena različitih godina isprobalo je ovaj test i on je pokazao da je dobar pokazatelj generalnog zdravlja i fizičke funkcionalnosti jer je direktno zavistan od godina, obima struka, telesne težine, maksimalnog aerobnog kapaciteta (kondicije) i faktora metaboličkog rizika.

Štaviše, kod onih osoba kod kojih su ranije primećeni određeni muskulaturni poremećaji (kod većine je to bio slučaj, to je bio jedan od uslova za učešće u eksperimentu), rezultat je direktno zavisio od njihovog stepena i ozbiljnosti. To znači da bi test mogao služiti kao način za njihovu ranu dijagnozu, odnosno proveru funkcionalnosti u svakodnevnom životu.

penjanje

I do kog rezultata su došli naučnici?

Sredovečni muškarci koji su bili u stanju da se jednom nogom popnu na platformu visine od bar 35 cm, kao i sredovečne žene kojima je isto pošlo za rukom na visini od bar 32 cm mogu da očekuju da neće imati nikakvih problema u svakodnevnom životu – šetnji, penjanju uz stepenice, nošenju stvari kao što su namirnice iz prodavnice i slično.

Sa druge strane, rezultat ispod 24 cm obično je pokazatelj nekog ozbiljnijeg poremećaja ili verovatnoće da do njega dođe i smanjene funkcionalnosti u svakodnevnom životu.

Vežba i rezultati

Dobra stvar je da vežba pomaže. Žene iz pomenute studije bile su u stanju da svoj rezultat poprave za 1,6 cm za tri meseca terapije, a faktor koji je najviše doprineo pozitivnim rezultatima – manji obim struka. Više o tome kako vežbe snage utiču na trčanje pročitajte ovde.

Ovaj eksperiment malo govori o zdravlju i mogućnostima zdravih osoba ali nema sumnje, imajući sve u vidu, da je bolji rezultat pokazatelj generalno veće funkcionalnosti i snage mišića.

I zato je pitanje koje bi sebi trebalo da postavite – koliko visoko se ja mogu popeti?