Okolina u kojoj obitavate poseduje neverovatnu moć da oblikuje vaše ponašanje i navike.

Postoje istraživanja koja koja ukazuju da arhitektura i dizajn životne sredine mogu olakšati našu svakodnevicu, te da budemo daleko bolje raspoloženiji i srećniji. Imajući to u vidu, delimo sa vama 10 jednostavnih saveta kako da promenite svoje okruženje kako biste se hranili zdravije.

#1 Jedite iz manjih tanjira.

Veći tanjiri obično znače i veće porcije, a to znači da ćete pojesti više nego što vam je zaista potrebno. Istraživanja kažu da ukoliko jedete iz manjih tanjira, za godinu dana ćete pojesti 22% manje hrane. Ako ipak rešite da samo stavite manju porciju hrane na tanjir i da tako rešite “problem”, znajte da to baš i nije tako jednostavno. Na slici ispod videćete zašto. Kada jedete malu količinu hrane sa velikog tanjira, vaš mozak se oseća nezadovoljno, dok ukoliko pojedete veću količinu, vaš um će imati informaciju da je “ispunio svoj zadatak”. Pogledajte, količina hrane je iste veličine, razlika je u veličini tanjira. Sada se setite porcija u restoranima koje se služe na veoma velikim tanjirima i prosto vas mame da nesvesno naručujete još hrane iako možda uopšte niste više gladni.

delboeuf-illusion-eating

#2 Pijte vode što je moguće više!

Većina nas dok radi pije razne sokove i kafu, a evo malog trika kako da se “naterate” da pijete vodu. Uzmite flašu ili bokal vode i stavite pored vašeg radnog stola. Videćete kako ćete vremenom piti sve više vode, a manje drugih napitaka.

#3 Želite da smanjite količinu alkohola?

Ukoliko volite ponekad da popijete koju čašu alkoholnog pića, konzumirajte ga pre iz uskih čaša umesto manjih i širih. Evo primera na slici ispod. Vertikalna linija izgleda veće od horizontalne iako su iste dužine, te informacija koja stiže do vašeg mozga je ta da ste više popili iz uskih i visokih čaša, nego iz plitkih a širokih. Istraživanja kažu da ćete popiti oko 20% manje alkohola ukoliko primenite ovaj trik.

vertical-drink-illusion

#4 Jedite iz tanjira čija boja ima visok kontrast u odnosu na hranu koju ste spremili.

Ukoliko boja tanjira odgovara boji hrane koju jedete iz njega, mozak će vas terati da jedete više. Istraživanja kažu da je najadekvatnije jesti iz tamno zelenih i tamno plavih tanjira.

#5 Neka vam zdrava hrana bude na vidiku.

Na primer, činija sa voćem ili orašastim plodovima neka stoji na stolu ili polici koja su blizu vrata jer ukoliko ste u žurbi, pre ćete zgrabiti zdravu voćkicu i poneti sa sobom, umesto na obližnjoj trafici kupiti kesicu nekog junk-a.

#6 Sakrijte nezdravu hranu od sebe.

Znate za onu izreku “Daleko od očiju…”, e pa sakrijte svu nezdravu hranu od sebe, mada je najbolje da je uklonite iz kuhinje i ne kupujete jer tako minimalizujete mogućnost da padnete u iskušenje da je konzumirate.

#7 Zdrave namirnice čuvajte u većim, vidljivijim posudama, a one manje zdrave u manjim.

Velike posude imaju veću tendenciju da privuku vase oči, te ćete na taj načim pre posegnuti za nečim zdravim nego nezdravim.

#8 Servirajte hranu sa “polovina” pravilom.

Naime, za večeru, na pola tanjira stavite neki zeleniš ili salatu, a na drugu polovinu obrok koji ste spremili i poješćete manje hrane nego inače.

#9 Kupujte po “prsten” sistemu.

Ukoliko kupujete hranu po velikim supermarketima ovaj sistem će vam pomoći jer se sa “spoljne” strane nalaze zdrave namirnice: voće, povrće, jaja, riba, meso, dok se u središnjem delu uvek nalazi manje zdrava hrana. Ukoliko želite da se oslobodite viška kilograma ili prosto želite da vodite zdrav način života, kupujte samo po obodima prodavnice, a izbegavajte centralne delove.

#10 I kao deseti savet…pokušajte sve ovo da primenite i u ostalim segmentima života.

Mali koraci i male promene vremenom mogu doneti veliki boljitak u vašem životu, samo budite uporni i istrajni. Na primer, ako ste početnik i ne možete da se naterate da trčite, stavite patike za trčanje da vam budu na vidiku, blizu vrata i videćete kako će vas mamiti da ih obujete i istrčite koji kilometar! :)

 

*Tekst nastao inspirisan blogom James Clear-a