Neki trkači rekreativci ne praktikuju trčanje zimi i pauziraju do sledećeg proleća kada spoljašnje temperature opet počnu da rastu. Drugi, opet, ostaju aktivni, ali se povlače u zatvorene prostore gde uživaju u blagodetima teretana i trka za trčanje. Najokoreliji trkači za inat svemu ostaju napolju i na debelom minusu trče i održavaju svoju formu. Ipak treba razumeti i kampanjce zašto ne vole da trče po snegu –  ako ništa drugo zbog pogleda sugrađana koji se krste kada projurite pored njih. Nama ostalima koji nismo zimski apstinenti svaki dan je nova radost.

Zimska opreme za trčanje

Osim ako ste redovni u lokalnoj  teretani na traci, pa slobodno možete da nastavite sa letnjom garderobom i u sred januara, oblačenju zimi treba obarzivo pristupiti.

Prema stručnjacima i trenerima iz inostranstva, generalna preporuka je da se za trening trčanja obučete kao da je napolju toplije za 11° C nego kada biste išli napolje bez fizičkog napora. Dakle, ako je napolju 8 C, izađite obučeni kao da je 19 C. Naravno, pri tome se mora uzeti i subjektivni osećaj toplote, na koji utiču kiša i vetar, pa ako nam se učini hladnije – tada je ovo merodavno, pa pravilo +11 C može lako da postane i pravilo +7 C. Naravno, prvih par minuta, dok se ne zagrejete, biće vam hladno.

Kiša i trčanje

Obilna kiša brzo raskvasi zemljanu stazu i napravi blato. A kako ima i zaostalog lišća, lako je moguće doći klizanja i povreda. Budite pažljivi u tom slučaju, ali isti savet važi i za vlažan asfalt. A kako se patike sa mrežom lako pokvase zbog, bolje je obuti patike koje nemaju mesh/mrežicu (zatvoreni modeli). Ovi modeli najbolje odgovaraju za kišu, sneg i blato. Zatvorene patike jesu tvrde, mada kada se razgaze sasvim lepo odgovaraju treninzima na mokrom i hladnom vremenu.

Ako niste na vreme pazarili vodootporne patike, snađite se na sledeći način: obujete čarapu, pa najlon kesu i letnju patiku. Tada će patika da se pokvasi, ali će tabani bolje proći nego bez kese. U svakom slučaju izbegavajte bare i obilnu kišu. Očigledno da savet da imate dva para patika za trčanje ima smisla: jedan par se suši na radijatoru, a drugi je na nogama.

Trčanje po snegu i ledu

Kada sneg prekrije staze za trčanje tada treba postupati oprezno, jer sneg može biti klizav. Kada se utaba, onda led koji nastaje tom prilikom, može biti uzrok težih povreda. Zato je važno trčati sporije, a na ledu nikako. Potražite bolje podloge za trčanje, pogotovo ako ste u gradu gde komunalci čiste sneg. Naćićete delimično očišćene ulice koje su i nama trkačima prohodne ako nema ništa bolje.

Problem nastaje kada se pomeša sneg i vode, te so koja se baca za čišćenje puteva – ovakva mešavina je odvratna podloga za trening.

Možda najbolji savet za te snežne dane da odete na najbliži stadion i tamo vežbate, po mogućnosti na atletskoj stazi, koju većina njih ima. Atletske staze na stadionima se čiste zbog profesionalnih atletičara, dok to često nije slučaj sa ostalim rekreativnim objektima.

Jedno od sigurnih rešenja jesu i termini u teretani i trening na traci za trčanje. Sve više teretana uključuje i zonu za aerobnih trening gde su trake nešto što polako ulazi u osnovnu cenu vašeg paketa u teretani.

Par saveta iz iskustva

Pošto je napolju hladnije, organizmu treba nešto manje vode nego leti, ali nemojte da vas to prevari – redovna hidratacija je zimi takođe važna. Hladniji vazduh lakše izaziva curenje iz nosa, pa nije loše poneti ni platnenu maramicu. Nabacite i kačket, po potrebi i šuškavac i trenerku/helanke.

Što se tiče ledenih zimskih treninga, stvari se nešto menjaju čim temperatura padne ispod nule. Tada je neophodno nositi rukavice, a odeća treba da bude u slojevima. Treba izbegavati stajanje u mestu, jer se u tom slučaju veoma brzo hladite, zbog čega je dobro uraditi zagrevanje i istezanje još u stanu, pa čim izađete napolje odmah ste spremni za trening. Ako vam je “staza” na kojoj tenirate blizu stana, stalno se krećite, sve do ulaznih vrata.

I vetar veoma utiče na osećaj hladnoće temperaturama ispod nule, pa i ovaj faktor treba uzeti u obzir prilikom oblačenja za trening. Osim toga dan je zimi kratak, pa ćete verovatno dosta puta trenirati i po mraku, te stoga birajte osvetljena mesta.

I naravno, budite strpljivi, proleće će doći pre ili kasnije :)

subosehlad

Subjektivni osećaj hladnoće u odnosu na spoljašnju temperaturu