Trkački koordinatni sistem je trodimenzionalan radi lakšeg razmevanja i preglednosti. Tri kordinate koje definišu sistem su:

  • dužina trčanja,
  • brzina trčanja
  • i kvalitet života koji vam trčanje donosi.

Odnos brzine i dužine trčanja je lako merljiv i on se nalazi u horizontalnoj ravni. Iz horizontalne ravni izdiže se kordinata koja se odnosi na kvalitet života.

Pogrešno se smatara da trčanje poboljšava kvalitet života apriori. Trčanje je moćan metod koji može mnogo da nam da, ali ako ga loše koristimo može mnogo i da da nam uzme.

Zato je osnovno pitanje: Da li trčanje doprinosi mom životu, ili mi uzima od života?

O čemu govore kordinate:trkački koordinatni sistem

Kordinata X

Govori o dužini trčanja. O dužini trke za koju se spremamo ili o dužini distance koju smo zacrtali da pretrčimo. Dužine trčanja su razne: od ultaramaratona, maratona, polumaratona, trke na 10km, 5km, trčanja distanci od po 1 km ili nekoliko stotina metara. Sve se računa. Čak i nula. I netrčanje je dobar parametar.

Kordinata Z

Govori o brzini trčanja. O tempu kojim trčimo trku ili tempu za koji planiramo da istrčimo trening. Brzine trčanja su razne od 8 minuta po km koja se graniči sa brzim hodom pa sve do neverovanih brzina ispod 3 minuta po kilometru kojima trče vrhunski maratonci.

Kordinata Y

Govori o kvalitetu života koji vam donosi trčanje. Vrednosti su poređane od nižih ka višim:

+ Povređen sam. Osećam jake bolove ne mogu ni da hodam. Patim zbog toga što ne mogu da trčim bez bolova. Pokušuvam da se vratim trčanju, ali povreda nikako da prođe. Nervozna sam.

++ Hronični bolovi u zglobovima. Uvek dok trčim osećam bolove u zglobovima i tetivama, pogotovo nakon jačih treninga. Trčanje je mučenje niskog intenziteta. I nikako bolovi da mi prođu. Depresivan sam zbog toga. To se odražava i na moj posao. Razmišljam da odustanem.

+++ Stalno sam umoran. Nemam energije za treninge. Često se razboljevam. Osećam pritisak u kolenima. Jako mi je teško da se nakanim da odem na treing. Ne trčim po planu. Nemam kontinuitet treninga. Preskačem treninge. Znam da je trčanje dobro, ali mi nekako ne ide.

++++ Trčanje je za mene higijena. Rutinski odrađujem treinge. Nemam povreda. U dobroj sam kondiciji.

+++++ Dobro se osećam posle treninga. Postavljam sebi trkačke izazove. Ništa me ne boli. Volim da treniram. Trčanje je moj život obojilo uzbudljivim događajima, zanimljivim ljudima i osećajem slobode.

++++++ Jedva čekam sledeći trening. Imam toliko energije da sve poslove u toku dana mogu da uradim bez problema. Lako ustajem ujutru i imam dobar apetit. Na trčanju se oslobodim stresa i napunim se čstom enerijom. Dok trčim moje misli se dovedu u red. Trčanje je za mene mistični čin i meditacija. Ponekad dok trčim osećam se tako lagano kao da sam izašao izvan tela. Trčanje mi je pomoglo da bolje razumem sebe i da doprem do dubljih slojeva svoje psihe. Trčaću ceo život.

Horizontalne kordinate (brzina i dužina trčanja) jesu osnova ali ne i suština trčanja. Zadajući sebi ciljeve, ostvarujući ih dok se krećemo  po horizintali mi hranimo trkački ego.

Ego je bitan u početnim fazama trkačkog razvoja. Ali postoji vreme kada treba da se prevaziđe, ako do toga ne dođe ostajemo trkač pubertetlija zarobljen u telu zrelog čoveka. Groteskno.

Vertikala je ta koja trčanju daje smisao. Na vertikali nije bitno ko ima veći zbir pređenih kilometara, koja je brzina, ili bilo koji spoljni faktor.

Sasvim je sve jedno da li trčimo 3 puta nedeljno po pola sata sata u parkiću pored zgrade ili trčimo 100 km u cugu.

Na vertikali je bitno koliko smo postali bolji ljudi, vedriji, pametniji, dublji i koliko nam trčanje pomaže da iskusimo sve te suptilne nijanse postojanja koje nam pruža život na planeti Zemlji.

Dok trčimo naše telo se kreće dole po horizontali, drugačije ne može. Ali ne dozvolite da i naš um ostane zarobljen tu. Razmislite dobro o svom trenutnom stanju i obeležite na mesto gde se nalazite.

Ako se nalazite u donjoj polovini razmislite o tome šta treba uraditi kako bi se popeli gore. Ne dajte da sredina utiče na vas presudno, da morate da trčite kako to drugi misle da treba. Izgradite unutaršnje kriterijume i trčite onoliko koliko vam to dobrog donosi u životiu.

Dakle, koje je vaše mesto u trkačkom kordinatnom sistemu?