Postoje trkači i trkačice koji su odlični na stazi i pored toga što su pušači. Pušenje ne onesposobljava čoveka da trči, i to da trči uspešno, ali mu otežava stvar na svakom koraku. Zapravo, kada je reč o pušenju, uvek je reč isključivo o zavisnoti o nikotinu koja bi trebalo da se tretira kao bilo koja druga zavisnost.

Kako pušenje utiče na trčanje?

Trčanje može da bude najveća pomoć u ostavljanju cigareta. Ali pre nego što se odlučite na ovaj korak, shvatite da je trčanje samo alat kojim ćete sebi da pomognete. Pre svega, pozabavite se onim psihološkim delom koji vas tera da nastavljate. Kada otklonite strah od života bez cigarete, znaćete da ste na dobrom putu da doživite pravo oslobađanje.

Šta se tačno dešava u vašem organizmu, a pušač ste?

Kiseonik

Za trčanje je od velike važnosti maksimalan nivo kiseonika koje vaše telo koristi u jednom minutu. To direktno utiče na ceo učinak treninga. Što telo koristi više kiseonika, lakše ćete prelaziti duže distance i biti u mogućnosti da trčite brže.

Jedan od razloga umora tokom trčanja je nagomilavanje štetnih materija poput ugljen dioksida u mišićima. Što ste aktivniji, vaše telo efikasnije izbacuje štetne materije iz organizma, dok se pušenjem ovaj proces usporava.

Srce

Kada redovno trčite srce brže pumpa krv nego kada to ne radite. Kod pušača, razmena kiseonika i ugljen dioksida dešava se sporije, i u plućima i u mišićima.

Brzina otkucaja srca kod pušača uvek je veća, kako u stanju mirovanja, tako i tokom trčanja. Samim tim, pušači sporije napreduju jer im je potrebno više vremena da postignu optimalan broj otkucaja srca.

Pluća

Trkačima su potrebna zdrava pluća da bi udisali što više kiseonika. Kiseonik ide iz pluća u krv odakle se transportuje do mišića tokom aktivnosti. Mišićima je potreban kiseonik da bi proizveli energiju.

Pušenjem se dešava obrnut proces – smanjuje se protok kiseonika i njegova apsorpcija u krvi, pa samim tim mišići su manje snabdeveni nego što im je potrebno. Sve ovo dovodi do smanjenja izdržljivosti i povećava umor.

Katran iz cigarete oblaže pluća, smanjuje elastičnost plućnih krila i dovodi do slabije apsorpcije kiseonika u krvotoku.

Energija

Trudite se da vam ishrana bude zdrava, spavate dobro, aktivni ste tokom cele nedelje, ipak stalno imate osećaj kao da ne dajete svoj maksimum i možete više, i bolje. Za taj osećaj odgovorne su cigarete.

Istraživanja su pokazala da pušačima uvek manjka najmanje 6% da postignu taj maksimum, a koji kod nepušača zavisi isključivo od toga koliko treniraju.

Manjak energije uvek je vezan, makar jednim delom, za cigarete. Čim se lanac unošenja nikotina prekine, osećaj sopstvene energije odmah raste.

Nikotin je u nauci poznat kao supstanca koja izaziva najveću zavisnost, ali zanimljiva je činjenica da se telo vrlo brzo oporavlja nakon ostavljanja cigareta. Za samo 12 sati nakon prestanka pušenja ugljen dioksid u krvi se vraća u normalu. Cirkulacija i funkcionalnost pluća se već za dve nedelje značajno popravlja. Deset godina nakon ostavljanja cigareta šanse za ozbiljno oboljevanje, kao direktna posledica pušenja, upola su manje nego kod aktivnog pušača.

A kako trčanje utiče na pušenje?

  • Žudnja –  žudnja za cigaretom je slabija nakon samo jednog umerenog treninga. Trčanje pomaže da je otklonite i ona se vremenom smanjuje. Žudnja, tj. psihička zavisnost je upravo ono što pušača vraća cigareti.
  • Krize – trčanje poboljšava raspoloženje i samim tim – smanjuje stres, nervozu i napetost koje su posledice ostavljanja cigareta.
  • Koncentracija – veliki broj ljudi ima problem sa koncentracijom tokom ostavljanja cigareta. Trčanje je dobar način da poboljšate svoju slabiju koncentraciju.
  • Zdravlje – što mlađi prestanete da pušite brže ćete obnovite svoj organizam i oporaviti ga od loših efekata pušenja.
No more articles