Ušli ste u poslednju nedelju pred trku. Uzbuđenje je na vrhuncu, trenirali ste cele sezone za Taj dan. Sada je vreme da smanjite intenzitet treninga, dobro se odmorite i budete spremni na dan trke. Evo još nekoliko saveta kako da tog dana budete najbolji što možete.

Ne menjajte ništa

Kako se bliži dan trke, dok se odmarate, mogu početi da vam se dešavaju zanimljive stvari. Sve one odluke koje ste ranije donosili jednostavno mogu da se zakomplikuju. Možda ćete početi da preispitujete svoje korake koje ste do sad napravili.

Sve ovo se dešava zbog “ludila pred trku”, a ono obično nastaje u poslednjoj nedelji jer tada smanjujete kilometraže na treninzima, više odmarate i samim tim imate više vremena i energije da mislite o vašem treningu i trci.

Uprostite stvari i nemojte da menjate ništa, ne pojačavajte tempo i ne pomerajte isplanirana prolazna vremena ne razmišljajte o nekim drugim “boljim” gelovima za koje ste čuli od prijatelja. Ili nemojte uopšte da razmišljate o gelovima ako ih niste koristili na treningu….

Svaka nedelja vaših priprema služila vam je da isprobate sve stvari koje ćete korisititi na dan trke, stoga čak i novu opremu koju ste kupili na maratonskom EXPO ostavite za neki drugi put, trku trčite u opremi u kojoj ste trenirali!!!

Podelite izazov na više manjih ciljeva

Kada budete stali na startnu liniju i kada trka počne sigurno je jedno: lakše će vam pasti da razmišljate kako ćete stići do 5km nego do 42km ili 21km.

Dakle, postavite sebi manje ciljeve, nešto u stilu, do 5km pa do 10km… 20km… 35… 42. Još bolje, upoznajte se sa stazom pre trke pa postavite sebi mini ciljeve kao što su, okrepa na 7 km, okret na 12 ili dragi ljudi i slikanje na 16km… Na ovaj način pomoćićete sebi da skrenete pažnju sa činjenice koliko vam je ostalo do kraja.

Dodatno, omogućićete sebi da u toku jedne trke napravite niz malih uspeha, što može biti dodatna motivacija da istrajete kada bude bilo teško.

Budite efikasni

Možda vam se čini kao veliki izazov da isplanirate rutu svog kretanja za vreme trke, ipak morate imati u vidu da ako trčite maraton i pri svakom skretanju imate prevelik luk možete istrčati i kojih par stotina metara više od predviđena 42km. A svakako nećete dobiti diplomu za izvanredne napore, dakle rešenje je da razmišljate kao elitni takmičari.

Elitni takmičari, kad god ulaze u krivinu, drže se što bliže unutrašnjem delu puta i onda trče što više ravnom linijom dok neizađu iz krivine. Na velikim trkama ova linija od tačno 42,195m obeležena je plavom bojom. To je savršena linija za vaš korak.

Na svakoj okrepnoj stanici prelistajte u glavi kako stojite sa tehnikom trčanja, osećajem u svim delovima tela i energijom. Proverite da li vam glava stoji ravno dok trčite ili ste počeli da je klatite od umora, obratite pažnju na rad nogu i tehniku trčanja, razmislite o energiji koju imate i kako da  je raspodelite do kraja trke… Sem osveženja okrepne stanice vam mogu biti veoma zgodne kontrolne tačke.

Zaključak je da tokom cele trke obraćate pažnju na to što se dešava oko vas i u vama, da se potrudite da svojom putanjom kretanja i dobrim planiranjem resursa što je više prištedite energiju i da uspešno i bez posledica završite trku sa osmehom na licu.

Držite se svog tempa

Kontrolišite stvari koje možete da kontorlišete. Pre svega kontrolišite sebe, najveći broj grešaka na maratonu ili polumaratonu dešavaju se u prvih nekoliko kilometara.

Ova uobičajena pojave se dešava posebno kod onih trkača kojima je to prvi maraton ili kod onih koji trče maratone sezonski. Naime, ovim grupama trkača se češće dešava da ih povuče atmosfera na startu, masa ili sama pomisao da su došli do tog dana kada treba da daju sve od sebe pa odmah pojure da pokažu i sebi i drugima koliko su dobro trenirali.

Upamtite zauvek: “Sekunde na startu se plaćaju minutima na cilju” , je stara maratonska mudrost i opšte poznata stvar svakome ko je ikada pojurio na startu trke. U stvari, slobodno pokušajte, i treba da naučite ovo u praksi :)

Na maratonu ste prvi put?

Dobar savet za sve koji trče maraton ili polumaraton prvi put (dakle svima kojima vreme nije u prvom planu) jeste da prvu četvrtinu trke iskoriste da se dobro zagreju i da tu isplaniraju nešto slabiji tempo. Do polovine trke malo, ne preterano pojačajte tempo, ovaj deo trke iskoristite da ispitate sebe, kako se osećate tog dana, kako vreme utiče na vas…

Od polovine trke već dolazi vreme da napravite plan i da vidite na koj način ćete doći na cilj u svom planiranom vremenu. Ovde bi trebalo da imate već ustaljeni tempo. U poslednjoj četvrtini trke jurite vreme, što ne znači da možete da oborite tempo za minut po kilometru ali imajte na umu, da ste ako ste poslušali predhodne savete, ulagali upravo u ovaj deo trke.

Ništa bolje od osećaja kada u drugom delu staze, a posebno poslednjih nekoliko kilometara samo pretičete ljude koji su vas na startu “osatvili kao da su Kenijci” :) Ovo daje neverovatnu količinu samopouzdanja!

Slušajte prirodu

Nikada ne znate šta donosi dan trke, kakva će biti temperatura, vlažnost vazduha, kiša, vetar, vrućina. Koliko god pratili vremensku prognozu i imali podatke, pa i kada se desi da meteorolozi pogode baš sve parametre, ne možete znati kako će sve ovo uticati na vas tog dana.

Stoga budite fleksibilni, planirajte u odnosu na subjektivni osećaj, ma koliko imali dobrog trenera koji vam je sastavio sjajnu taktiku i trenirao vas perfektno za taj dan. Kao rekreativcu stavite zdravlje na prvo mesto.

Povinujte se prirodi. Ako nije dan za PB  (personal best) sačekajte drugu trku, tog dana jednostavno uživajte u maratonu i budite svesni da ste uradili sve što je u vašoj moći. Na kraju, slavićete ovu medalju i pobedu nad sobom bez obzira na vreme koje postignete jer ste svesni koliko ste veliku stvar postigli istrčavši maraton. Bravo!