Kako testiramo patike?

Objavio/la Igor Vujičić 13.09.2009. u 8:00 časova. Komentara (19)
patike ocena 300x300 Kako testiramo patike?

Kako su se patike pokazale?

Jedan od segmenata trčanja sa kojim se svako pre ili kasnije susretne jeste potrebna oprema za bavljenje ovim sportom. Kao najbitnija stavka ovde se izdvajaju patike  za koje je potrebno izdvojiti i nešto novca. Zato smo se odlučili da vam pomognemo u ovom teškom izboru, te ćemo s vremena na vreme testirati patike.

U testovima patika ćemo zapisivati naše utiske od trenutka kada raspakujemo kutiju do 900 pređenih kilometara. Nove patike će proći razne faze svog životnog veka:

  • fazu razgazivanja koja je kratka i traje do 70km,
  • aktivnu fazu na 400km, gde je patika u normalnoj upotrebi uz sva njena svojstva,
  • kasnu fazu na 900km, u kojoj počinju da se osećaju efekti habanja i zamora materijala.

Elementi testa

  • Opis modela, masa, vrsta patika, opis dizajna, kao i specifičnosti koje dati model patika može ili ne mora da ima,
  • Namena patika po korisnicima, pronaciji i podlogama za trčanje,
  • Primenjene tehnologije (specifikacije) u izradi patika, kao i laičko objašnjenje šta ti stručni i tehnički nazivi pružaju korisniku,
  • Odnos cene i kvaliteta kao osnovno merilo vrednosti,
  • Utisak o patikama pre, u toku i posle testiranja, u raznim fazama životnog veka patika – na treninzima i trkama,
  • Cena modela i lokacija maloprodajnih objekata u kojima se mogu naći,
  • Finalni utisak i ocena patika.

Ocena

Ocenu patika davaćemo u procentima (0-100 %). Ocenu ćemo formirati nakon određenog perioda trčanja u patikama. Ocena patika je njena apsolutna vrednost i nema veze sa odnosom cene i kvaliteta.

Ocena će biti sastavljena od različitih posmatranih parametara koje ćemo ponderisati u zavisnosti od relativnog značaja tog parametara za ukupni utisak o patikama. Neki od parametara ocene su amortizacija, stabilnost, masa, istrajnost, dizajn, završna obrada… Naravno neki od parametara su važniji, pa će tako amortizacija udara pete od podlogu nositi više udela u ukupnoj oceni od recimo dizajna.

Napomena

S obzirom da testiranje patika traje duži vremenski period (nekoliko meseci) članak će biti dopunjivan i s vremena na vreme. Kako budemo sticali nove utiske o patikama, tako ćemo i revidirati naše utiske. Zato, ako vas zanima kako se neki model patika ponaša u različitim uslovima i fazama, vratite se na test patika i pročitajte ga ponovo.

Nadamo se da će vam ovi testovi pomoći pri vašem izboru pravih patika za trčanje.

Slični tekstovi:

Komentari »
  • Nion (212)
    13.09.2009 u 09:17

    pa jel patike traju 900km ili 1200km ???

  • 13.09.2009 u 09:29

    Patike mogu trajati i više od 1200km, čak i do 1500km. Naravno, to zavisi i od pronacije, mase i podloge na kojoj se trči. Što je mekša podloga, đon patika duže traje.
    Negde na 900km počinju da se osećaju efekti degradacije materijala od kojih je patika napravljena. To se u prvom redu odnosi na stepen amortizacije, koji počinje da opada. Zbog toga je 900km tačka u kojoj ćemo napraviti presek i reći našu finalnu ocenu.

  • Nion (212)
    13.09.2009 u 10:04

    da li isto traju patike od 5000din i patike od 10.000,bolje uzeti jedan par ili 2 :)

  • 13.09.2009 u 10:17

    To je pravo pitanje. Odgovor ne sme biti neozbiljan, pa zato i radimo testiranje i skupljih i jeftinijih modela. Što se tiče trajanja, obično dva para patika duže traju od jednog, ali da li će vam ta 2 doneti više zadovoljstva u trčanju, ne verujem.
    Kvalitetnije patike bolje čuvaju vaše zglobove i ligamente, daju bolju potporu svodu stopala, pa vredi uložiti u njih. Mnogi trkači imaju skuplji par patika za trke, a treniraju u jeftinijim.
    U svakom slučaju, pratite nas i lako ćete doneti zaključak i sami.

  • crjz (237)
    13.09.2009 u 11:18

    Ne mogu se više složiti sa Vujom, ja sam patike od oko 4500 din/rbk za trčanje/ništa epohalno- potrošio na nešto jače od 400km, a već na 300km je zglob počeo da mi otiče (potencijalni uzrok patika). Onda ću rađe prištedeti na nečemu drugom, a sačuvati svoje zglobove;). Cena i kilometraža mislim da ne moraju biti toliko usko povezane.

  • Nion (212)
    13.09.2009 u 11:32

    Pre 3 sezone uzeo sam neke adidas patike kao za trcanje(2200)i te su mi bile kao avion mogao sam vise da trcim i sve pre toga sam trcao u nekim patikama za baskett u kojima je posle 4-5krugova listovi su poceli da me okidaju,sa adidas sam stvarno sam sebe iznenadio koliko sam trcao u poslednje skoro 3 godine,bas sam ih bio gazio beton,asfalt,tartna,trava,zemlja itd,cak sam u njima i igrao baskett desna mi je bil potpuno otisla od baskett pre neki dan sam u njima trcao i posto mi je desna patika zeva sa strane sve su mi izasli zuljevi ali ne ispod prstiju nego iznad,sada sam uzeo Asisc http://www.armandosports.com.au/images/blackhawk%20men.jpg i bas su dobro (4750)a hteo sam da uzmem Nimbus 9ali bilo mi zao da dam pare iako sam poneo visak para:)

  • Emil aka nwolfe (14)
    13.09.2009 u 12:09

    Super zvuči sve ovo :)
    Ako nije tajna, koje modele trenutno testirate?
    Pozz

  • 13.09.2009 u 12:21

    @ crjz: ne vidim u čemu se ne slažemo. Ti si naleteo na takve patike koje ti nisu odgovarale. U potpunosti se slažem da su kvalitetnije patike – bolji izbor, manje problema, više udobnosti ipak vredi nešto više i platiti. Možda se nisam najpreciznije izrazio, ali to je moje mišljenje.
    Ono o dužini trajanja je da su obično dva para patika dugotrajnija od jednog para kvalitetnijih sasvim logična, mada NE MORA da znači. Ne volim da dajem uopštene ocene o patikama, već će se za svaki model koji dobijemo na testiranje raditi POSEBAN test.
    @ Nion: patike za basket nisu dobre za trčanje, zato i imaš žuljeve. Ovaj Asics model o kome si pisao je bazična patika za trčanje i sigurno ćeš videti razliku između nje i svih pređašnjih.
    @ Emil: Mizuno Wave Rider 12, Wave Creation 10, Wave Genesis 3 za početak.

  • crjz (237)
    13.09.2009 u 12:38

    he he he, Vujo, ‘ne mogu se više složiti’ a.k.a. ‘slažem se potpuno’, tako da to što ne vidiš ne slaganje neka te ne čudi. :) Opalih danas krug na adi u Stratusu onom mom novom i patika je vredna svakog dinara, ako je po tom prvom utisku za suditi. Što kaže onaj mali u reklami, kao da hodaš po oblacima… a i čiste su što diže samopouzdanje:), sad još onih 70km razgazivanja,ah te brojke… :D

  • Nion (212)
    13.09.2009 u 13:33

    jbg socijala bila nisam imao para za kosarku(jer sam mozda tada i trenirao)i da uzmem jos patike za trcanje,inace bas mi se svidaju ove asisc ne znam dali da uzmem jos jedne @!$@

  • Emil (14)
    13.09.2009 u 13:51

    “Ne mogu se više složiti” je nesretan prevod od “I couldn’t agree more”, što je fraza na engleskom koja znači “Slažem se u potpunosti” i ne prevodi se bukvalno.

    Ništa lično, samo moja primedba.
    Pozz

  • ZDRAVKO (148)
    13.09.2009 u 16:00

    Test patika zavisi od vise stvari,tezine trkaca,velicine stopala,gazista,stila,nacina trcanja,teren na kome ih testiramo,patike za trening ili trku.
    Jednostavne neke su tankog djona i brze i namenjene su iskljucivo brzim treninzima,deonicama ili tempo trcanje kao i za trku,neke su debljeg djona i namenjena su duzinskih treninga gde zbog kilometraze cuvaju nase misice,ligamente i zglobove nogu.Imam preko 20 pari patika od raznih proizvodjaca od 3000 do 12500 dinara,moja iskustva su razlicita neke patike prvi put kad sam ih obuo odmah su me noge bolele i te odmah prebacujem za futing,istrcavanje,definitivno one sa vise nula su kvalitetnije,takvo je moje iskustvo ali naravno vise imam onih jeftinijih…sve uzmite sa rezervom jel mozda ako meni nesto ne odgovara mozda drugome da.Najbolje patike koje sam ikad imao i nikad me nije zabolela noga su Nike lunaracer+ to je tipicna patika za trku trcao sam sve do polumaratona a planiram u njima i maraton a ima model i Nike lunartraning za trening i ne sumljam u njen kvalitet to su sledece patike koje planiram kupiti,prve sam dobijo od mog prijatelja Dejana Spadijera iz ULTIMATE NUTRITION firme.Tesko je biti pametan i nekom preporuciti koji model i firma vam odgovara svakako oprez pri kupovini patika,obratiti paznju za njihovu namenu a zavisi i od dubine dzepa…pozdrav svima!

  • 13.09.2009 u 17:52

    Dobro je da smo razjasnili slaganje u mišljenjima :)
    Hvala Zdravku na sugestiji, sve pomenuto sigurno utiče na utisak o patikama. Naravno da je nerealno od takmičarske patike tražiti da bude sa izrazitom dozom amortizacije ili da pruža dobru zaštitu nogu. Ona je zato lagana i to je jedna od najvažnijih osobina za takmičarsku patiku. Patike za trening ne moraju da zadovljavaju uslov male mase, pa je tu prostor za tehnologije izrazitiji.
    Cena ništa ne znači ako je kvalitet patika očajan, zato mislimo da je odnos cena- kvalitet pravo merilo. Svi imamo različita stopala, ali neke smernice mogu da pomognu. Naravno, kao što Zdravko kaže, pamet u glavu i oprezno u šoping – nisu sve patike za sve noge.
    @Nion: za sada ne moraš da uzimaš još jedan par, tih patika uvek ima, a možda se pojavi i nešto bolje za isto ili manje para.

  • Nion (212)
    13.09.2009 u 20:00

    pa uvek ce se nesto bolje pojaviti ili kostati manje para ali dali cu ja imati para to je pitanje:)je neko nosio asics Nimbus 10 ??

  • Damir Markovic, Sombor (67)
    13.09.2009 u 20:40

    Mislim da se ne bi trebalo previse upustati u neke dubioze, kao sad na pocetku, te patika ova i ova, kao da su modeli svemirskih brodova:)
    Treba dati analizu patika koje mogu biti dostupne vecini trkaca i da se na ovom mestu neko i odluci za neku patiku.
    A previse teorije, pogotovo u komentarima (koja uzgred budi receno uvek moze biti upitna), moze samo da skodi:)

  • Voja (37)
    14.09.2009 u 23:43

    Ja do sada nemam ni jadan dokaz da je trčati u patikama bolje nego u kožnim cipelama. U cipelama sam trčao godinama bez ikakvih problrma a u mojim drugim patikama ASICS sa gelom sam možda bio polomio stopalo zbog fabričke greške u izradi a platio sam ih 49000din. Pre njih imao sam 3 dana patike ADIDAS sa prostim gumenim đonom od 36000din koje su mi za ta tri dana izazvale bolove u butnim mišićima koji su trajali oko 7 dana.

  • Nion (212)
    15.09.2009 u 00:43

    Ja sam sada uglavnom trcim na tartan(2,5-3,3km) i ponekad trcim 500m betona a kada zima dodje videcu sigurno cu preci na beton i asfalt

  • Mirosalv (2)
    16.09.2009 u 21:25

    UUuuuu, polako ljudi! Ja kao rekreativac dosao sam ovde po poneki savet, a tek sada mi nije nista jasno. Svako tera svoju pricu, drzi se toga kao pijan plota a jos nismo videli nikakve rezultate testiranja. Kapiram ja da se sve svodi uglavnom na individualni osecaj i da svakome ne odgovara svaka patika, ali sacekajte malo da vidimo testiranje. Ovako mozemo pisati u nedogled…
    Da li neko moze reci koja je okvirna cena patika koje se testiraju?

  • Veki (488)
    16.09.2009 u 22:34

    Ma sve će ti biti jasno kad pročitaš test. Ovo ovde je metafizika :))

Želiš i ti avatar?

Poseti sr.gravatar.com i napravi svoj univerzalno prepoznatljivi avatar. Time umesto monstruma dobijaš sličicu pored svog komentara.
Pristupi svom nalogu, ili se registruj na sajtu. Kreiranjem naloga stičeš nekoliko prednosti.

Neki HTML tagovi su OK, poput: b, strong, em, i, blockquote...
Budi fin. Ostani na temi. No spam.
RSS komentara

Najbolje informacije o trčanju jednom nedeljno na vaš email. Prijavite se na mejling listu!