Nakon leta koje nam je neminovno istopilo neki gram masti i da nismo hteli, nailazi hladno vreme, a želimo da smršamo. Zašto je teže?

Postoji nekoliko objašnjenja. Da li ste čuli za:

Sezonski afektivni poremećaj?

Sezonski afektivni poremećaj je tip depresije koja se javlja u određeno doba godine i prati promenu godišnjih doba. Procenjeno je da 2-4 % stanovništva pati od ovog poremećaja. Istraživanja pokazuju da su mu žene osam puta podložnije od muškaraca. Ako primećujete sledeće simptome obratite pažnju i reagujte:

  • Loše raspoloženje, smanjen interes za aktivnosti koje inače donose prijatnost, smanjena koncentracija
  • Predugo spavanje (obično produženo za 4 sata ili više svakog dana)
  • Smanjena energija i osećanje umora
  • Izrazita želja za ugljenim hidratima
  • Povećanje telestne težine i žudnja za slatkišima
  • Povlačenje iz socijalnih kontakata
  • Depresija

Ovaj sindrom karakteriše niz simptoma koji se ciklično pojavljuju i nestaju, i koji uključuju: depresiju, anksioznost, umor, socijalno povlačenje i poteškoće u koncentraciji. Pretpostavlja se da je uzrok ovog poremećaja smanjenje sunčeve svetlosti što nepovoljno deluje na naš biološki sat.

Sezonske promene takođe mogu da ometaju proizvodnju melatonina, hormona važnog za san i raspoloženje, kao i pad nivoa serotonina u mozgu. A jedan od načina kojim se često podiže nivo serotonina je konzumiranje velike količine slatkiša.

(Ne)aktivnost tokom hladnih meseci

Svi manje treniraju tokom hladnih dana. To u neku ruku nije ni logično, jer ukoliko se dobro obučete, trčanje je mnogo lakše po nižim temperaturama nego po letnjim vrućinama. Kada je napolju sivo, mnogo je lepše ipak izaći i suprotstaviti se tom vremenu bez sunca, nego sedeti i čekati da se spoljašnji uslovi promene.

Toplota u našim domovima, automobilima, radnim mestima

Poslednjih godina postepeno se povećava temperatura u kućama tokom hladnijih meseci. Istraživači su došli do zaključka da smanjena izloženost hladnoći dovodi do povećanja broja gojaznih.

Ovo se dešava jer opada proizvodnja smeđeg masnog tkiva, odnosno smanjuje stvaranje specijalne vrste masnih ćelija koje su zadužene za proizvodnju toplote tj. za zagrevanje tela. Samim tim se manje energije (kalorija) troši za regulisanje telesne temperature, a simptomatično je da je ishrana tokom hladnijih meseci mnogo kaloričnija i obimnija.

Praznici

Polako počinju slave, imendani, pravljenje zimnica, ajvara. Kiša, vetar, niske temperature nas teraju u kuću da sedimo i da ne izlazimo. Na hladnoći se tela skupljaju pa tako čovek sužava mogućnosti svog kretanja.

Kalorijski unos se značajno povećava, i to uglavnom iz ugljenih hidrata i masti, a nivo fizičke aktivnosti se smanjuje. Opada unos svežeg voća i povrća, a povećava se konzumiranje tradicionalno vrlo kalorično pripremljenih jela sa konzervisanim povrćem, kao što su sarma ili podvarak.

Rešenje za uspešno mršavljenje je uvek u kombinaciji trčanja i kvalitetne ishrane. Iako ti svi znamo, samo je potrebno da se to dešava, u kontinuitetu, bez obzira na vremenske uslove.

No more articles