koja je moja idealna težina

Za početak – da odmah razjasnimo nešto: idealna težina ne postoji. Postoji uslovno povoljan odnos masti, mišića i kostiju u vašem telu, ali i on zavisi od dosta faktora:

  • sporta kojim se bavite – neki sportovi zahtevaju veću masu od drugih
  • estetske preferencije – neko je srećniji kada ima masu, neko kada se vidi svaki mišić
  • ličnog osećaja – u kom telu osećate da ste u balansu sa samim sobom
  • načina ishrane – ako ste gurman, pijete alkohol, volite da se opustite zaboravite na telo sa malim procentom masti, ma koliko trenirali

Čak i medicinski gledano, imamo dovoljno veliki opseg zdrave “težine” da je odgovor na pitanje o idealnoj težini za 99% naših čitalaca uvek – ona na kojoj ste sada.

BMI vs Body Fat%

Prečesto kada pričamo o idealnoj težini koristimo samo broj na vagi, koji je suštinski bezvredan. Ovaj broj je zanimljiv samo kao indikator opšteg trenda kretanja težine. Da li stoji, raste, pada? Bolji indikatori su oni koji uzimaju u obzir odnos između više faktora. To su Body Mass Index i Body Fat Percentage. (Indeks telesne težine i procenat masti).

BMI

Idealnu težinu posmatramo kroz BMI – Body mass index, odnos visine i težine.  Ovaj broj, kada ga konačno izračunamo – reći će nam samo gde stojimo u odnosu na opštu populaciju, ali generalni je jako slab pokazatelj da li ste gojazni, debeljuškasti, ili anoreksični.

FORMULA: BMI = Težina u kg / (visina u mX visina u m)

Primer: Žena teška 56 kg, a visoka 167 cm  >>>>> 56/(1.67*1.67) = 20.14

Vrednosti:

  • Neuhranjenost= <18.5
  • Normala težina = 18.5–24.9
  • Povećana težina= 25–29.9
  • Gojaznost= BMI preko 30

Iz ovog primera zaključujemo da dotična osoba ima savršenu težinu, da je u granicama normale i preporuka je da ne mroa da menja svoj način života i ishrane.

Limiti BMI

BMI nije dobra mera da prati ljude koji su atletske građe, sa dosta mišića ili ljude koji su mršave građe, sa malo mišića. Mnogo bolja mera od te je Body Composition, a posebno Body fat %, koji nam govori koliko procenta masti imamo u telu.

Body Fat %

Procenat masti u telu, a posebno masti oko stomaka mnogo je bolji procena fitnes nivoa, rizika od bolesti, estetskog efekta i nivoa na kome želite da budete.

Kako ga merimo? Na više načina: bioelektričnim vagama,  odnosima obima, kaliperima (štipaljkama) i još na dva načina koji su precizniji ali nedostupni u Srbiji.

Bioelektrične vage:

Kada odete na pregled kod nutricioniste, dobićete i ovu meru u procentima. Testovi opterećenja u sportskim labratorijama obično ispostave i sastav tela. Prednost je što je dovoljno da stanete na njih, unesete visinu, godište i pol a vaga odredi sastav tela. Mana je što od vage do vage, i vaše hidriranosti tog dana ova mera može da oscilira i do 5%.

Mere obima:

Ako želite da saznate približan procenat, možete da iskoristite i metar, i unesete podatke na sledeći sajt. Zavisno od pola, tražiće vam i različite obime. Kod žena su to vrat, struk, kukovi.

Žena iz primera gore, sa strukom od 78 cm i kukovima od 92, dobija da ima Body fat od 28%. Ovo je sudeći po tabeli dole, (32 godine) svrstava u prosek, ali daleko od idealne težine.

Vrednosti

body fat procenat za zene

Žensko telo po prirodi stvari ima veći procenat masti. Za žene ova brojka ne sme da padne previše nisko, jer tada direktno ugrožava proizvodnju određenih hormona i utiče na menstrualni ciklus. U zavisnosti od godina kreće se od 12 do 15% ispod koga ne idemo. Sportistkinje neretko žrtvuju menstruaciju zarad lean tela, ali to je kalkulisan rizik i izbor koji rekreativci ne bi trebalo da prave.

body fat procenat za muskarce

Vizuelni metod

Na kraju ako vas mrzi da se merite – pogledajte sliku koja približno određuje koliki vam je body fat %

procenat masti merenje

Zaključak  – koja je moja idealna težina?

Sudeći po gore navedenom, idealna težina je ona na kojoj je vaš body fat procenat između 15 i 39% za žene i ispod 25% za muškarce. U zavisnosti od godina i ova brojka oscilira.

Može i ovako :)

Može i ovako :)

Ako ignorišemo estetski kriterijum, prekomerna težina postaje zdravstveni rizik kada pređe te procente. Ali kao i sa svim drugim brojkama, i sa ovim se treba manje opterećivati a više igrati. Posmatrajte trend pre nego trenutno stanje i volite svoje telo takvo kakvo je.

 

 

No more articles