Pitanje:

Imam problem sa lenjim crevima, varenje i pražnjenje nisu u skladu sa uobičajnim. Oduvek sam imala taj problem, sad je baš problem. Da li adekvatna ishrana može pomoći?

Odgovor:

Poštovana,

Pod pojmom opstipacije ili lenjih creva podrazumevamo funkcionalnu nepravilnost debelog creva, zbog koje se luči jako zgusnuta stolica u nenormalno dugim intervalima. Ova pojava je jako česta i predstavlja najčešću pojavu u oboljenjima digestivnog sistema. Uzroci su mnogobrojni te se pre svega trebate obratiti lekaru radi odredjivanja medikamntne teraije ukoliko je potrebna kao i pronalaženja uzroka.

Hrana i te kako može biti od pomoći i u dosta slučajeva je dovoljna kako bi se problem ublažio ili rešio.

Trebalo bi jesti raznoliku hranu, sa velikim udelom integralnih žitarica, povrća i voća! Voće sadrži voćne kiseline koje pojačavaju nagon za pražnjenje creva. Sve tri pobrojane grupe namirnica, posebno proizvodi od žitarica, sadrže biljna vlakna (celuloza, hemiceluloza…). Ove materije koje se samo delimično vare povećavaju zapreminu crevnog sadržaja. Pritisak na zid creva izaziva nadražaj koji omogućava pražnjenje creva. Biljna vlakna dodatno vezuju vodu koja se ne može resorbovati, te na taj način potenciraju ovo dejstvo. Posebno bogate biljnim vlaknima su integralne žitarice, u prvom redu mekinje, ali takođe i seme lana, mahunasti plodovi ,voće i povrće. Sušeno voće, pre svega smokve i suve šljive takođe imaju dosta biljnih vlakana. Kompot od suvih šljiva je odličan izbor proziv ovog problema.

Trebalo bi piti dovoljno tečnosti. Čak iako ne osećate žeđ, trebalo bi da svakoga dana popijete najmanje 1.5 L što više, to bolje. Kalorična i alkoholna pića kod procene bilansa vode deluju više negativno, te se prema tome ‘uračunavaju’ samo mineralna voda, čaj i kafa. Čaša vina ili piva kao dodatak takođe ne škodi. Može biti od pomoći ako se već pre doručka popije čaša vode, da bi se u toku prepodneva obavilo pražnjenje creva. Uopšte uzev, pijenje čaše vode pre drugih obroka je povoljno.

Vodite računa o tome da se svakodnevno dovoljno krećete. Nađite sport koji vam prija, a rekreativno trčanje bi Vam moglo pomoći i da se bolje osećate, zadovoljiće potrebu za fizicom aktivnošću i povoljno uticati protiv lenjih creva. Fizička aktivnos je i nerazdvojni pratilac pravilne ishrane i u održavanju željene telesne mase.

Budite slobodni za dodatna pitanja.

Srdačan pozdrav!

No more articles