Svi tekstovi koji počinju sa brojevima izazivaju podozrenje ali sa vremena na vreme dobro je proveriti da li smo potpali pod uticaj popularnih mišljenja ili smo spremni da proverimo svaku informaciju pre nego što je usvojimo. Isto savetujem i vama, svaki od mitova slobodno propustite kroz svoj google filter. Prosurfovali smo kroz više sajtova i videli koji su najčešći mitovi o hrani:

1. Vitamin C će vas zaštititi od prehlade

Ovo je stari i uporan mit, ali nažalost ne postoji ni jedna studija koja može da ga potvrdi. Vitamin C je neophodan da bismo održavali telo zdravim, ali prekomerne količine vas neće odbraniti od virusa.

2. Jaja su izvor lošeg holesterola

Netačno. Nivo holesterola u telu je povezan sa zasićenim i trans mastima. Jaja imaju samo 1.5g masti po jaju i Og trans masti.

3. Celer ima negativne kalorije

Mit o negativnim kalorijama podrazumeva da je naše telo glupo i da zaista troši više kalorija na varenje celera nego što ih celer ima.

U realnosti celer ima samo 6 do 10 (kilo) kalorija što ga čini simpatičnom niskokaloričnom grickalicom, ali nećete mršaviti od njega. Pogledajte koje su to namirnice koje takođe pomažu proces mršavljenja. 

4. Unosite manje ugljenih hidrata da biste bili zdraviji (mršaviji)

Postoje mnoge dijete, ili načini ishrane koje se zasnivaju na ovoj pretpostavci poput LCHF (low carb high fat) ili proteinske dijete poput Atkinsove, ali sa druge strane postoji i 80-10-10 koja propagira 80% čistog voća i povrća, 10% proteina i 10% masti koja takođe odgaja zdrave i vitke sledbenike. Suština je da ne postoji univerzalna dijeta koja odgovara svima. Postoje mnogi pravci koji daju rezultate. Unosite manje prerađenih ugljenih hidrata i na dobrom ste putu da smršate.

5. Margarin je zdraviji od butera

Razmislite ponovo. Biljne prerađene masti padaju sve niže na lestvicama nutricionista, a zasićene životinjske masti dobijaju nazad mesto na stolu, kako sve više studija dokazuje da zasićene masti ne utiču na kardiovaskularne bolesti. Naravno, masti moramo unositi umereno.

6. Sok od brusnice leči urinarne infekcije

Sok od brusnice je pomoćno sredstvo u borbi protiv ešerihije koli, ali sam za sebe ne može da postigne dovoljnu koncentraciju da nas izleči bez korišćenja antibiotika.

7. Začinjena hrana može da izazove čir na želucu

Ne. Začinjena hrana može da isprovocira želudac koji već ima čir. Ali čireve je oduvek izazivala zapravo heliko bakterija. Moguće je i da ste alergični na neki od sastojaka karija ili imate želudačni refluks.

8. Low fat hrana je bolja od hrane bogate mastima

Ova rečenica ima prolaznu ocenu ako pričamo o neprerađenoj hrani. Masti su nam procentualno manje potrebne od ostalih nutrijenata. Ali kada je reč o prerađenoj, nedostatak jednog sastojka se uvek nadoknadi nečim, zapravo mnogo gorim. Čast izuzecima, većina low fat opcija je prepuna aditiva i veštačkih zaslađivača koji su višestruko štetniji od same masti ili šećera.

 9. Živa hrana je zdravija od kuvane ili kuvana hrana je zdravija od žive

Obe strane novčića su uslovne. Postoje namirnice koje su zdravije nakon kratkog kuvanja, postoje namirnice koje su zdravije žive. Šargarepa i paradajz su primeri namirnica koje nam daju više zdravih sastojaka pravilno  kuvane. Za koju god opciju da se odlučite ne budite sasvim isključivi.

10. 8 čaša vode na dan je univerzalna brojka

Ne postoji univerzalna količina vode koja nam je potrebna da bismo bili savršeno hidrirani. Za nekoga je to 8 čaša, za nekoga 10. Trenutna optimalna formula je vaša težina u lbs  prevedena u unce podeljena sa 2. Npr. Ukoliko imate 59  kila, vaša težina u lbs je 130. Podelimo li to sa 2 dobijamo 75 unci, što je otprilike 2.2 litra vode po danu. Pametnije je da obratite pažnju na boju urina i sveukupni osećaj organizma. Naravno, kada puno treniramo, red je i da se dodatno hidriramo.

Slažete li se sa svim mitovima ili imate da dodate neki na koji vi često nalazite?