Uopšte ne mislim da je ovo što ćete u nastavku da pročitate preporučljivo za bilo koga; naprotiv, moj savet je da se u svemu posavetujete sa stručnjacima, nutricionistima i trenerima. Gledajte na ovaj post kao na prenošenje iskustva u nadi da će još neko dobiti motivaciju i iskoristiti nešto od mog iskustva. Neki od koraka koje sam napravio mogu da snize imunitet, svakako da uspore metabolizam i izazovu druge probleme.

Oduvek sam bio veoma izdržljiv. Nikad među najbržima, ali uvek među najizdržljivijima i najupornijima. U stvari, tako je bilo dok društvo za basket nije počelo da se osipa, posao postao veoma zahtevan, a slobodnog vremena sve manje i manje.

Moja priča je manje-više standardna. Iz srednje škole sam izašao sa 175 cm i 65 kg. U 27 godina i 71 kg, pred odlazak u vojsku sam odlučio da prestanem da pušim, da bih se iz vojske vratio sa 82 kg. Mada mi ostavljanje duvana stvarno nije predstavljalo problem samo po sebi, zloglasna zamka za sve bivše pušače koji ne znaju šta bi sa rukama i ustima, u kombinaciji s strašću prema slatkišima i jelu uopšte je uzela svoj danak. Vremenom, u narednih 9 godina sam samo pomalo dodavao svake godine, da bih u aprilu 2010. imao čitavih 96 kg. Istine radi, nekoliko godina pre toga sam imao između 91-95, ali nikad 96 kg.

Ono što ovu priču čini malo specifičnom je da nisam, kako bi se očekivalo, rešio da smršam. Nikad nisam verovao u magične dijete, preparate i slične telešop varijante. Rešio sam, veoma čvrsto, da ću vratiti kondiciju na stari nivo ili negde blizu. Šta to konkretno znači?

Cilj i plan

Da bi se cilj dostigao, mora da bude SMART – specifičan, merljiv, održiv, realan i vremenski definisan. Moj cilj je bio da za 3 meseca uspem bez stajanja da istrčim 5km. Evo kako se sve odvijalo.

Najpre sam počeo da istražujem po netu da bih naučio nešto o trčanju. Ovo je uključivalo savete za početnike, opasnosti koje vrebaju, početničke greške, iskustva drugih. Tako sam naišao i na trcanje.rs, mada je najveći deo informacija došao sa sajtova na engleskom. Ovaj period je trajao nekih 7 dana. Prvo što sam shvatio je da ja ne mogu da trčim više od 100m, kao i da mi je težina veliko opterećenje za zglobove. Tako sam odlučio da ću da uplatim teretanu sa dobrim trakama za trčanje, da bih smanjio rizik od povrede. Istovremeno, rešio sam da vidim da li mogu da izgubim neki kilogram, tako što ću da izbacim iz ishrane slatkiše i hleb u potpunosti. U ovoj fazi još uvek nisam odlučio da kupim dobre patike za trčanje – nisam bio siguran da će mi se svideti trčanje, a investicija je ozbiljna.

Plan je izgledao ovako: da bih izbegao povrede, trčaću samo na traci, u patikama za trčanje koje nisu nove, ali mogu da posluže. Prve nedelje mi puls neće prelaziti 150, a u zavisnosti od rezultata na kraju nedelje ću da modifikujem plan.

Rezultat

Na moju sreću, rezultati su postali brzo vidljivi. Redovnim merenjem, ustanovio sam da sam od početka 1. maja do 7. maja izgubio 4 kg. U ovom periodu nisam ni potrčao, ali sam 6 dana nedeljno hodao po traci, održavajući puls između 140-150. Dalje je napredak bio poprilično brz – koristeći plan od kauča do 5K, polako sam ubacivao lagano trčanje i s radošću pratio kako mi se puls usporava, kondicija raste, a kilogrami brzo tope. Ishrana mi se sastojala od salata bez preliva, jogurta i žitarica, a redovno sam pio jabukovo sirće i vitamin C. Početkom juna sam imao 84 kg, čak 12 kg manje nego mesec dana ranije, puls je i dalje padao, a kondicija rasla. Sve je išlo kako treba.

Da skratim, polovinom jula sam ispunio cilj, 10 dana pre roka i istrčao 5 km tempom od 9km/h, sa 76 kg. Pre mesec dana sam kupio prave patike za trčanje u skladu s pronacijom, pulsmetar, šorceve, čarape i majice za trčanje… Danas bez problema trčim krug oko Ade (7.6 km), trčim 3 puta nedeljno i planiram da istrčim svoj prvi 10K u narednih mesec dana, a polumaraton na proleće na Beogradskom maratonu. Imam 74 kg i planiram da održavam između 70-75 kg, sa smanjenjem udela masti i povećanjem mišića. Uzgredna posledica ispunjenog cilja: za 80 dana sam izgubio 21 kg, snizio puls mirovanja na 50 i postao veoma izdržljiv.

Zdrave navike

Moj stil života se danas razlikuje u 2 bitne stvari – ponovo imam naviku da se bavim fizičkom aktivnošću redovno i  pazim na ishranu. Na sreću, osim usporenog metabolizma koji se tek ovih dana vraća u normalu, nisam imao drugih posledica. Pretpostavljam da je poenta moje priče: ako hoćete da povećate kondiciju, edukujte se, postavite sebi cilj i držite ga se. Ako hoćete da se oslobodite viška kilograma, promenite stil života. Možda ima brzih, ali nema lakih i dugoročnih načina da se ovo postigne.

Šta god da odlučite, posavetujte se sa stručnjacima. Pazite na zdravlje. Srećno!